lördag 14 mars 2009

TV-utmaning - Total TV-time-out i 168 timmar?

TV War

Bild: Midnight-digital (Not leaving ! Just very busy)

Tidigare har jag ju bloggat om att lyckliga människor inte tittar på TV. Från Tidsverkstaden kommer nu en utmaning för den hågade, Total TV-time-out i 168 timmar?

De utmanar alla att prova en vecka med radikalt minskad skärmtid. Utmaningen gäller från och med 21 april till och med den 27 april. Välj din egen nivå:

1. Inget TV-tittande under perioden.
2. Inget TV-tittande och inget tittande på TV-program eller filmer på DVD, dator eller andra tekniska prylar
3. Total urkoppling: helt skärmfri vecka, ingen användning av dator, mobil eller andra apparater med skärm

Den som antar utmaningen, klarar av den och dessutom överlever, får gärna meddela oss hur det har fungerat och vilka funderingar som uppstått. Du kan kommentera här i tidsverkstadens forum eller via mail.

För två år sedan antog jagBett R Worlds superutmaning och genomförde en mediefasta, en elektronisk paus. Det visade sig vara ganska lätt att stänga av TVn, datorn/internet däremot var svårare att avstå ifrån. FredrikWarberg från Tidsverkstaden skall själv prova på nivå 2 under perioden. Det kan kanske fungera eftersom ishockeyslutspelet är slut och de flesta andra vintersporter också har tagit semester.

Mental Detox Week
Den kanadensiska organisationen Adbusters arrangerar sedan många år en kampanj mellan den 21 och 27 april. Tidigare hette den ”Turn Off TV Week”, men numera finns ju så mycket skärmar att titta på en himla många program på så de har växlat upp ambitionerna till att omfatta alla möjliga tekniska prylar. De kallar det numer för ”Mental Detox Week” vilket kanske kan översättas med Mental Avgiftningsvecka. Se mer på Adbusters hemsida.

Relaterade inlägg;
Lästips! Stäng av tv:n, shoppa mindre och jobba på din relation i vardagen
Jag tittar på TV
Ta en paus!

4 kommentarer:

  1. Det speciella med tv-löshet är att man bestämmer sin egen tid. (Minns tider, när vi ibland spelade in något program, då satt vi på natten och tittade på det inspelade :)

    SvaraRadera
  2. Jag och min fästmö kör något som jag har döpt till Amish måndag.

    Det innebär att vi på måndagar varken tittar på TV, knappar på datorn eller lyssnar på radio.

    Vissa måndagar känns detta fantastiskt skönt, andra måndagar har jag abstinens och då främst över att missa Rapport.

    Detta har jag skrivit i min egen blogg om.

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Förra hösten släktes marksändningen här och vi har inte brytt oss om att skaffa någon digitalbox. Vi tänkte göra ett prov fram till jul, men har fortfarande inte skaffat någon TV. Ett långt tag hade vi inte ens "burken" men har kommit fram till att det är väldigt gott att kunna sätta på en DVD (allra helst när treåringen är sjuk)
    Det funkar väldigt bra! Man hänger inte alltid md på allt som "Let's dans" "Bonde söker fru" Alla tusen melodifestivalbidrag och sådant som diskuteras friskt.

    Vad gör vi i stället?
    Umgås med varandra och faktiskt pratar, lyssnar på ljudböcker, surfar en hel del, läser, blir midre stressade över lag!

    Värt att testa!

    SvaraRadera
  4. Jag tror jag ska hoppa på utmaningen på nivå 3. De båda första göra jag knappt som det är så det skulle bli för lätt. Men den tredje nivån kommer att bli en utmaning för mig då jag spenderar en hel del tid att surfa på nätet. Det kommer att bli svårt att avhålla sig från. Ännu svårare kommer det att vara att inte använda mobilen. Inte för att jag pratar särskilt mycket i mobilen utan för att jag använder den som klocka/väckarklocka och mp3-spelare. MEN vi har ju faktiskt en annan väckarklocka. Och jag har faktiskt en annan mp3-spelare som jag knappt använder efter att jag köpte större minneskort till mobilen för att få plats med mer musik... Så det borde ju kunna gå, eller hur? Det är ju i alla fall värt ett försök.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin