tisdag 17 mars 2009

Istället för äta-jobba-sova-dö

Sleep Like A Baby

Bild: peasap


På Boombaby hittade jag några tips för hur man kan leva ett enklare familjeliv med färre prylar, mindre hets, och mer tid att bara vara. De tre jag gillade bäst var följande:

1. Skaffa en fusklapp
Skriv ordet ”enkelhet” i din handflata, som en påminnelse om vilken riktning du vill hålla när du känner att familjens ekorrhjulet glöder rött. Hur går det att förenkla den här situationen? Vad skulle du kunna skala bort så att du känner dig lugnare, gladare och får mer tid över till det viktiga?

3.Semestra avskalat
Ta en munsbit av en enklare vardag och ta med dig inspirationen hem sedan.
En primitiv stugsemester kan vända upp och ner på en modern familjs världsuppfattning. Se vad några veckor utan tv, mikro, tvättmaskin och modernt badrum gör med er.

7. Intervjua dina saker
Förenkla livet genom att frigöra ytor hemma. Gör som Karen Kingston, författare till Rensa i röran med Feng Shui . Gå runt hemma och håll i sakerna som du kanske inte behöver. Fråga dig själv: Är detta verkligen jag? När använde jag dig senast? Om du försvinner från mitt liv, kommer jag att sakna dig då? En riktig storstädning kan inspirera till att du ifrågasätter även andra ”måsten” i ditt liv.

Tips nummer ett kommer jag att försöka ta till mig för jag har så lätt att ryckas med av roliga projekt och annat.

Tre Relaterade inlägg:
Bokonsdag - Living simply with children
Slipp stressen med färre prylar
Hur vill vi använda vår tid?

1 kommentar:

  1. Tack Anki, kloka tankar. Trots otaliga timmars rensning hemma finns det ständigt mer, gamla saker, inte nya. Nu är det en fas där det är dags att rensa igen. Lite ledsamt är det att det tar sådan evinnerlig tid bara att rensa... I helgen är jag gräsänka, då ska jag ta ett race. Tyvärr blir det nog att jag kastar en del som skulle kunna säljas/skänkas, tiden att försöka sälja eller skänka bort är inte värt det.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin