torsdag 28 december 2006

Not buying it

Not buying it

Det började med en artikel i DI, Skulle du klara ett år utan onödig shopping? där Susanne Ljung recenserar boken "Not buying it" av den amerikanska författaren Judith Levine. Boken skildrar hur författaren och hennes man bestämmer sig för att under ett år endast köpa det nödvändigaste för uppehälle, hälsa och affärer. Det innebär inga nya kläder, inga böcker, inga biobesök, krogmiddagar eller "take-away" kaffe under ett helt år? Boken fick mig att fundera över om jag skulle kunna klara samma sak. Till skillnad mot författaren har jag dock ett kontorsjobb vilket betyder att jag inte kan komma till jobbet i pyamas utan behöver åtminstone lite nya nylonstrumpor då och då. Jag har även barn som förmodligen kommer att behöva skor och kläder under året. Dessutom är min man inte speciellt såld på idéen, han gillar trådlösa prylar och sina uteluncher.

Men jag tänkte att jag skulle göra ett seriöst försök i all fall, att under ett år avstå från onödiga inköp och att blogga om detta. Vi får se hur det går!


Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om Not Buying It: My Year Without Shopping av Judith Levine

17 kommentarer:

  1. Ursäkta att detta är tredje kommentaren på typ fem minuter men jag behöver bara säga att jag är så OTROLIGT imponerad av ditt projekt!! Jag blir både inspirerad och lite störd eftersom jag själv helt har halkat iväg med konsumtionsströmmen utan att riktigt veta varför. Men iaf: ett stort lycka till!

    SvaraRadera
  2. Man kan ju ha köpstopp av många anledningar, t ex
    ekonomiska skäl
    miljömässiga värderingar
    utrymmesskäl...
    Allmänt ifrågasättande av nyttan med det man köper

    Jag har själv aldrig varit särskilt intresserad av prylar för prylarnas skull, jag tillämpar själv en viss återhållsamhet enligt ovanstående parametrar även om det miljömässiga kanske inte vägs in så mycket som det borde.

    Om du summerar hur påverkades din ekonomi av ditt köpstopp?

    SvaraRadera
  3. Tack för att du inspirerat mig till köpstopp. Vet inte om jag klarar ett år men kör fram till jul först och främst och sen får vi se. Råkade höra dig på radion för ett tag sedan men hörde inte hela intervjun. Jag såg sen i SLA att vi är yrkeskollegor och att du kommer från samma stad som jag bor i nu! Kul!!

    SvaraRadera
  4. hej hej!
    Trillade hit av en slump. Blev väldigt sugen på att låta novemeber bli en köpstopp-månad för mig... Funderar på saken. Har länkat till i min blogg, hoppas det är ok.

    SvaraRadera
  5. Oj då! Så kan det gå när man slarvar med stavningen...

    SvaraRadera
  6. Bra initiativ! Jag skulle inte kunna klara detta just nu, men för 5 dagar sedan påbörjade jag ngt liknande och beslöt att dokumentera det via bloggande...

    Följ mitt second hand 2009 på:

    www.secondhandliv.blogg.se

    / Betzy

    SvaraRadera
  7. Hej Anki

    Tack för en inspirerande bok. Du har gett många nya tankar och introducerat bookmooch för mig, vilket verkar vara precis vad jag behöver. Nu ger jag mig på ett försök till köpstopp och ska försöka få med mig min sambo. Hon är dock motvillig än så länge. Några bra tips?

    SvaraRadera
  8. Ashmodean:
    Börja i liten skala, prova att köpstoppa en månad eller att bara köpa begagnat under ett halvår. Det är nog mitt bästa tips.

    SvaraRadera
  9. Jag drog ner på min konsumtion drastiskt genom att skaffa en väldigt stimulerande hobby. Den tar så mycket tid att jag inte känner samma behov av att konsumera verklighetsflykt i olika former. Mitt semiköpstopp har ju därmed inte inneburit något som går att kalla en uppoffring dock. Men jag tro det är en insikt som kan vara en idé att sprida. Man minskar sin konsumtion om man hittar en tillfredsställande skapande hobby.

    Min hobby innebar visserligen ett stort inköp, en kraftfullare dator för att kunna animera komplexa scener. (Min hobby är datoranimation. http://www.wreckamovie.com/stickwreck ) Men i övrigt har min konsumtion minskat. Programmen jag använder är dessutom open source. (Linux Ubuntu - operativsystem, Blender - 3danimation, Audacity - ljudredigering, med mera.) Och den här datorn lär hänga med ett tag.

    SvaraRadera
  10. David, jag tror inte bara att det här gäller hobbies, är man nöjd med sitt liv överlag så minskar nog behovet av konsumtion. Kul att du har hittat just din grej!

    SvaraRadera
  11. Hej!

    Först och främst, vilket härligt och modigt initiativ!

    Jag är lite nyfiken på vad du möttes av för reaktioner under projektets gång?
    Jag håller på med en uppsats om hur människor bemöts när de går emot den allmänna normen, jag satt precis och funderade på konsumtionssamhället och dess reaktion gentemot de som tar ett aktivt val att handla mindre och vilka belägg de negativa bemötandet består av. Det skulle vara jätte intressant att få ta del av din erfarenhet.

    Nu ska jag läsa din bok och låta mig inspireras:)

    SvaraRadera
  12. Hej!

    Över lag har jag nästan bara fått positiva kommentarer. De negativa reaktioner jag har stött på kommer främst från anonyma personer som varken känner mig eller har tagit reda på mer om projketet utan bara lämnar elaka kommentarer till en tidningsartikel.

    SvaraRadera
  13. Ja, her triller jeg inn maaaange år etter at du har fullført ditt lille prosjekt. Har satt igang en aldri så liten antikjøpebevelgelse med noen jenter på jobben. Begynner 1 juni i år! Har du noen tips om hva man skal tenke på når man skal begynne med dette?

    SvaraRadera
  14. Hej anonym! Mitt bästa tips är att undvika att gå in i butiker och köpcentrum. Lycka till med köpstoppet!

    SvaraRadera
  15. Flera år efteråt trillar vi in på din blogg. Väldigt kul och inspirerande att du fortfarande kör på! Vi tar och länkar din blogg från vår.

    SvaraRadera
  16. Tack för länkningen! Jag det här börjar bli en pensionärsblogg i bloggår mätt. Trevlig blogg ni har också :-)

    SvaraRadera
  17. Jag tackar för tipset om denna sida/blogg! Skrev om mitt nyårslöfte på fb, att under år 2015 göra mig av med 365 st prylar/kläder. Dessutom verkligen funder "behöver jag det här?, Finns det isf att köpa beg/second hand, i sista hand köpa nytt men då med tanke på ekologiskt och bra naturmaterial.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin