torsdag 26 mars 2009

Nya resvanor



Daily Traffic Originally uploaded by Burning Image


Via Camino fick jag tips om projektet Hållbart Resande i Umeåregionenoch deras resvaneverktyg www.smartaresor.nu. När jag testade mina resvanor för ett tag sedan blev mitt resultat blev ganska nedslående vilket jag i och för sig hade anat. Eftersom vi inte hade fått dagisplats där vi bor nu körde vi alla fyra genom hela stan tillbaka till dit vi bodde förut, lämnade barnen på deras gamla dagis dagis och körde sedan in till stan. På eftermiddagen var det samma visa.
Hade vi fått dagisplats där vi bor hade vi istället promenerat till dagis med barnen, promenerat till hållplatsen och tagit bussen in till stan, en minskning med 153 kg co2 per månad. Dessutom tillbringar jag mer än en timmer i bilen på dag, tid som jag hade kunnat ägna åt annat. Men från och med i morgon börjar barnen på dagis 5 min gångväg från vårt hus. Sen är det 7 min till busshållsplatsen. Genom att ta buss på morgonen kommer jag förhoppningsvis kunna läsa mer också, det ser jag fram emot!

Hur hållbart är ditt resande?

Relaterade inlägg:
Bilism
Strunta i bilen och ta pappaledig

1 kommentar:

  1. En i familjen cyklar hela vintern
    med vinterdäck på cykeln.
    Även sonen.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin