torsdag 19 mars 2009

Fasteblogg

Where do you find Lent?

Bild: liltree

Det tystnade lite vid fikabordet för några dagar sedan. I en sidomening råkade jag berätta för några jag känner att jag nu ska pröva en 40-dagars konsumtionsfasta. Det visade sig att ett par som satt med hade bokat en solresa till en strand, till ett land, med mycket varmare väder än vad vi har i denna vinterkyla. Plötsligt blev jag rädd att jag strödde massa dåliga samveten runt omkring. För det var då, precis när jag hasplat ur mig min fasteavsikt, som jag förstod att det kanske inte alltid är läge att tala om att bryta konsumtionsmönster och livsstil. Det här blir spännande.40 dagar av konsumtionsfasta ligger framför mig. Inte som en pekpinne mot andra, utan mer som en resa för mig själv. Vem är jag i denna del av västvärlden? Finns det mönster som jag behöver göra upp med i mitt liv? Det är frågor som jag vill söka svar på.
Tidningen Dagen har en fasteblogg där Mikael Hansson & Bitte Assarmo bloggar om sina upplevelser under fastan. Mikael Hansson har valt att konsumtionsfasta och skriver om allt från teknikfientlighet till second hand fynd (andras) och Rättvisemärkt kaffe.

Relaterade inlägg:
Fettisdag, fest och fasta
Askonsdag
Köp mindre - lev mer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin