onsdag 25 februari 2009

Fettisdag, fest och fasta

Per Ola Wiberg (Powi)

Efter semmelfrossande (jag åt dock bara en) på fettisdagen kommer askonsdagen och därmed inleds den kristna fastan. Askonsdagen har fått sitt namn efter en gammal kyrklig sedvänja att teckna ett kors av aska i pannan, som ett uttryck för sin vilja till bot och bättring. Denna sed har tydligen införts på nytt i en del församlingar i Svenska kyrkan.

Nu förtiden verkar de flesta svenskar inte tänka speciellt mycket på fasteperioden men på andra ställen har det blivit vanligt med en modern fasta ofta inriktad på att avstå från konsumtion eller TV. Fasta handlar ju om att avstå från något för att få tid och utrymme för eftertanke i sitt liv.
Via My Simple Life hittade jag tre olika fasteguider där man kan få lite inspiration om man vill prova själv:

1) Fasting from Clutter

2) Half the Stuff - Twice the Joy

3) A Time to Reassess

Behöver du mer inspiration kan du läsa min recension av Give it up där Mary Carlomagnos beskriver sitt årslånga projekt att avstå från en ny sak varje månad.
Själv har jag inte bestämt mig för att avstå något speciellt under fastan. Däremot kommer jag att delta i Inget Nyp i Mars som delvis infaller under den här perioden.

Relaterade inlägg:
Askonsdag
Ta en paus

2 kommentarer:

  1. Hihi, tänkte att jag ska visst inte avstå från nyp ;)
    Finns ju ungdomar som frivilligt lever i celibat..
    Och jag återanvänder min gamle make.

    SvaraRadera
  2. Shoppingfasta kanske? Saknar faktiskt mitt gamla köpstopp! Det blir nog ett nytt, snabbstopp, vad det lider. Nån månad eller så.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin