onsdag 26 december 2007

God fortsättning

Gift of Peace

Bild: YardSale

Julen var som vanligt full med mat och dryck, en del ekologiskt och mycket närproducerat. Maken fick bl. a en korg med köttprodukter från Öströö fårfarm. Själv äter jag ju inte kött men jag kunde ialla fall smaka på julgelén och de råröda lingonen med konjak.
Barnen fick alldeles för mycket julklappar men så blir det när julen firas både här och där. Det var Kalle Anka premiär för barnen men de tyckte bättre om Askungen som de fick se senare på julaftonskvällen.
Vi är tillbaka i stan några dagar innan vi åker igen. När jag kollade igenom helgens tidningar och upptäckte att jag blivit omnämnd i SvD. Här hemma har vi har redan börjat plocka bort julpyntet (det lilla vi satte upp) inför det nya året dessutom fick vi ta ut barnens lilla gran för att få plats med deras julklappar...

Give it up


Like most people, Mary Carlomagno was stressed out, overscheduled, and tripping over the clutter of her days - until she decided to take control and simplify her life. Each month she renounced on thing: alcohol, shopping, elevators, newspapers, cell phones, dining out, television, taxis, coffee, cursing, chocolate, and multitasking. During the course of the year, Mary took stock of her life, discovered what was really important, and gained a deeper appreciation for the world around her

Under julen läste jag ut "Give it up", Mary Carlomagnos bok om hur hon under ett år avstod från 12 olika saker, en per månad;

Januari - alkohol
Februari - Shopping
Mars - Åka hiss
April - Tidningar
Maj - Mobiltelefonen
Juni - Äta ute
Juli - TV/video
Augusti - Åka taxi
September - Kaffe
Oktober - Svära
November - Choklad
December - Multitasking

Bakgrunden till boken var att Mary kände sig stressad och pressad av sitt liv och ville förändra sin tillvaro. Hon mindes sin uppväxt i en katolsk familj och kom att tänka på hur det var att avstå från saker under fastan, hur bra det kändes efteråt. Så hon hon bestämde sig helt enkelt för att avstå en, för henne viktig, sak i taget.
Boken var välskriven och inte speciellt tjock utan gick snabbt att läsa, men jag irriterade mig enormt på henne som person, eller kanske snarare hennes liv. Det störde mig att det var allt eller inget på något sätt, hon verkade inte ha ett normalt förhållande till någon av sakerna hon valde att avstå från. Följaktligen upplevde hon det som enormt jobbigt och omvälvande att t. ex avstå från alkhohol - hon kunde ju inte umgås med sina vänner och att läsa morgontidninge - tänk om någon frågad ehenne om någon artikel. I hennes hus stod Tvn stod alltid på, hon åkte alltid taxi överallt, hon var storkund hos Starbucks och garderoben var full av nya kläder som hon aldrig hade använt. Även om hon verkade ytlig och vara tämligen alkohol/kaffe/shoppingberoende kunde jag ändå känna igen mig i några av hennes upplevelser, av hur hon genom att avstå upptäckte nya värden. Det verkar också som om hennes upplevelse bidrog till att hon fortsatte att förändra sitt liv även efter fasteårets slut, hon har t. ex startat ett eget företag som förenklar andras liv.

Läs mer om boken
'Give It Up': My Year of Conscious Living
Läs recensionerna på Amazon eller Barnes & Noble
Trashionista har läst boken men rekommenderar Not buying it
Vonda Shines gillade boken
Keris provade att avstå från tidningar och telefoner
Hennes blog (inte uppdaterad sen februari 07)


Jag har själv lekt med tanken att genomföra ett liknande projekt men jag kan inte komma på 12 saker som skulle vara svåra att avstå från. Alkohol - jag skulle kanske sakna ett glas rödvin men jag har ju gått igenom två långa vita perioder i samband men mina graviditeter. TV har jag redan dragit ner på och choklad kan jag vara utan i en månad i alla fall. Nej, det enda som skulle vara riktigt jobbigt skulle vara att avstå från Internet & bloggandet ;-D

3 kommentarer:

  1. God fortsättning!
    Det jag ska sluta med är att gnälla. Ska köpa ett sånt där armband som ska hjälpa mig att komma ihåg. Jag tror inte att jag gnäller så mycket, men jag kan säkert bättra mig.

    /Nora

    SvaraRadera
  2. Känns tokigt att titta på mellandagsrea, där allt julpynt och kläder säljs till halva priset - och jag kan inte komma på nåt jag behöver :)

    Marys lista är inte så svår, en månad går fort, men livet utan internet skulle bli både besvärligt och trågigt. Annars har jag inte avsikt att avstå nånting under det kommande året... ska bara njuta :)

    SvaraRadera
  3. Skall själv prova att avstå från saker som kostar pengar ett tag. Blev inspirerad! (:

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin