torsdag 6 december 2007

Tema jul - dekorationer

merry christmas!

Bilden är tagen av blipmusic med Creative Commons Licens.

Jag har fortfarande inte riktigt kommit i julstämning. Jag hoppas att det beror på att vi varit krassliga så länge och inte på att jag inte handlar julklappar. I kväll var jag på glögg och fick möjlighet att prova Blossas årgångsglögg 07, den var riktigt god! Nu sitter jag och lyssnar på lite julmusik via datorn, Doris Day och Elvis...

Brukar ni köpa nya juldekorationer varje år? Det händer att jag har köpt någon ny adventsstjärna om den gamla i papp har gått sönder men annars köper jag sällan eller aldrig nya julprylar. Visst kan man bli sugen när Åhlens juldekorerar men jag brukar funderapå om jag skulle vilja köpa dem i januari när de reas ut. Oftast blir svaret - nej. Dessutom har vi barn i dagisåldern och de brukar få med sig en hel del julpyssel med sig hem.
I USA är det vanligt att man köper minst en ny granprydnad varje år, gärna med "2007" i dekoren. Annars kanske en fin Sopranos kula skulle sitta fint?

Vill man göra eget pynt kan man hitta mycket inspiration i jultidningar och kataloger.
Hos Purple Area kan man få julinredningssinspiration i olika stilar, liksom hos Hannele men akta så att det inte blir för mycket av det goda. Ett bra tips är också att organisera och sortera sitt pynt så är chansen större att det är helt även nästa år. Och framför allt att man hittar det...

Ett julpyntsminne jag har är när min mamma hade ansträngt sig och klätt granen i rosa och silver någon gång i mitten på 80-talet. Det var säkert jättefint men min bror och jag protesterade högljutt och jag vill minnas att granen i slutändan kläddes med alla de traditionella pynten. Då kunde jag inte förstå hur mamma kunde vilja ändra på nåt... ;-D

Läs mer!
Gör coola fotokulor till granen eller retro papperstjärnor.
How To Prepare & Preserve Pinecones
I ekostadens julhem får man många bra tips

2 kommentarer:

  1. Jag kör rött. Varje år, samma sak. Köper nyt när det gamla går sönder. Men rött hör till julen för mig.

    Nu funderar vi på en ny soffa nästa år i en fräck färg - och jag känner att en rödpyntad gran inte kommer att passa brevid den, det kommer att se hemskt ut. Jag kan tänka mig att gå över till silver kanske... Men det sitter långt inne.

    Kanske blir det så att granen får flytta till matsalen istället :-)

    SvaraRadera
  2. Kanske köper jag någon liten pryl, ser jag en tomte som spelar saxofon, så får den följa med mej hem :)

    Jag är en stor julälskare, ändå är jag inte säker, om vi i år får:
    - julklappar
    - julgran
    - inte ens jul-tv har vi :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin