onsdag 27 maj 2009

Österlen tur & retur - boktips

Fler skånska smultron

Upplevelser
Vad skall man då ha för reselektyr när man åker till Skåne? Förutom en massa broschyrer som jag alltid plockar åt mig på olika ställen packar jag alltid ned Skånska smultron och Fler skånska smultron. Den sistnämnda fick jag i present när jag föreläste i Helsingborg.

Magasinet Skåne innehåller för det mesta en hel del matnyttiga tips. Senaste numret fokuserar på "affärer som gör skillnad" och du hittar det säkert på ditt närmsta bibliotek.
Vi har slitit ut vår Sverigekarta men kartan i Skåneavisen som följer med dagstidningarna några gånger om året funkade bra. Man kan prenumerera och få Skåneavisen direkt hem i sin brevlåda eller ladda ner den i pdf.


MatHäftet Skånska matupplevelser kan beställas från http://www.skane.com/ . Jag har förra årets utgåva men får nog ta och skaffa mig årets version.
White guide kan också också vara bra att packa ner. Årets ekokrog ligger ju visserligen i Stockholm men det finns flera bra alternativ på Österlen med omnejd.
Skriv ut en kartan och medlemslistan hos Regional matkultur Skåne om du är ute efter närproducerat. De listar även gårdsbutiker och liknande.



Läs mer!
Fler lästips från Naturskyddsföreningen i Skåne
Österlen - landskapet i litteraturen
Cykelkartor över SKåne

1 kommentar:

  1. Jag har velat till Österlen länge och pratat om det, nu när du inspirerar så mycket så kanske jag drar dit redan nästa helg. Kommer isåfall att blogga om det också.
    :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin