måndag 18 maj 2009

Matmåndag - prova något nytt?

walmart grocery

Bild: ratterrell

Enligt KRAV ökade ekoförsäljningen ökade med 46 procent 2008. ICA ser ingen minskning och hos Coop ökade ekoförsäljningen med 15-20 procent under årets första kvartal jämfört med samma period förra året. Motsvarande jämförelse för Axfood visar 38 procents ökning.
För ett tag sedan funderade Sarah med bloggen Egologiskt över "Sales Promotion-kampanjer" (typ ICA:s 10% rabatt på I love ECO-sortimentet för några veckor sedan)
Jag är ganska varumärkestrogen, köper oftast samma varor och samma varumärken vecka efter vecka. Ibland provar jag något nytt
Själv gillar jag ICAs ECO varor men inte när de tränger ut mindre producenter. Jag vill ha både ock, både Kung Markatta och ECO.

Vilka varumärken väljer du?

5 kommentarer:

  1. jag tycker det är bra att det finns mycket I (v) eco. Men jag håller med dig,kung markatta får gärna stanna :)Man vill ju kunna mixa och blanda. Saltåkvarn tycker jag också verkar bra :)De har ett rätt brett sortiment.

    SvaraRadera
  2. jag tycker det är bra att det finns mycket I (v) eco. Men jag håller med dig,kung markatta får gärna stanna :)Man vill ju kunna mixa och blanda. Saltåkvarn tycker jag också verkar bra :)De har ett rätt brett sortiment.

    SvaraRadera
  3. Jag väljer nästan alltid ekologist om det finns, men precis som du så vill jag ha många sorter att välja mellan!

    SvaraRadera
  4. Saltå Kvarn produkter köpte jag redan på 1970-talet och mina barn födda på 1980-talet fick en del nyttigheter i sej (och utskällning på BVC för att jag aldrig köpte industrivälling!).

    Bakade eget bröd av ekologiskt mjöl så där 15 år, mjölet kom från Väröbacka, Limabacka Kvarn.

    SvaraRadera
  5. Åhh, kära Lima kvarn, finns den kvar... men det jag skulle framföra var att kedjornas egna märken pressar ner inkomsterna för de som odlar dem. Genom att de stora kedjorna inte betalar som de mindre som saltå och kung markatta så får producenterna mindre inkomster vilka redan är ganska dåligt betalda. Fortsätter dessa fasoner får vi snart köpa rättvisemärkta varor från Sverige.

    Maria

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin