fredag 8 maj 2009

Inredningsfredag - återvunnet glas


1. 2.

Bild: 1. Karaff - C´est La Vie (Returglas) och 2. Snapsglas - Kross (Returglas), bägge designade av Jonas Torstensson

Återvunnet glas som även kallas sodaglas har en särskild lyster och glaset blir extra tåligt eftersom det är skapat för flaskor. Det finns flera glashyttor som arbetar med sodaglas. Visby glasblåseri jobbar med återvunnet glas och har så gjort sedan 1979. Råvaran tas direkt från närmiljön (krogar i Visby) för att minimera utsläpp och transportkostnader. Hauges Hantverksglas har arbetat med återvinningstekniker av engångsemballage sedan mitten av 90-talet. Bland annat säljer de kannor och karaffer gjorda av Heintz 1 kilos ketchupflaska.


Bild: Wretmanstället (återanvända stansrester från tillverkning av nysilverbestick

Jonas Torstensson är formgivare och glaskonstnär. Han arbetar i bara med återvunnet glas (fönsterglas, bildskärmsglas etc) utan även med andra returmaterial som t ex returaluminium, returpapper, tillverkningsspill mm. Hans glas finns att köpa via Aridee.
En bekant har snygga glas gjorda av återvunna ölflaskor. Jag har frågat om de hur många gånger som helst - de är perfekta partyglas - men just nu kommer jag inte ihåg var han har fått dem i från... Jag har för mig att man kan skicka in eller komma dit med egna speciella flaskor som man vill göra dricksglas av. Jag får ta och maila honom och fråga igen.

2 kommentarer:

  1. Förra året var vi i Visby och besökte glasblåseriet. De gjorde jättefina glas och vi köpte med oss 6 vinglas + 1 karaff som vi är så förtjusta i. Jag hade suktat efter "återvinningsglas" i många år så besöket i glasblåseriet blev ett perfekt Gotlands-minne. Eftersom jag håller igen på inköpen känns dessa ännu mer värdefulla för oss. =)

    SvaraRadera
  2. Hur fint som helst, gillade projektet i Afrika, där de lärde sej göra konst och förbrukningsföremål av glas.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin