torsdag 28 maj 2009

Kvinnor står bakom 80 procent av alla köp

Magraten Grocery Shopping

Bild: Wahig

En kvinna som lever i ett heterosexuellt förhållande står bakom väldigt många köpbeslut, inte bara mjölk, toapapper och smink utan i stort sett hemmets alla inköp inklusive bil, bostad, nöjen, resor, försäkringar, vitvaror, inredning och så vidare.

I en artikel på webbplatsen Driftig.nu läste jag att kvinnor anses vara världens största marknadssegment men att marknadschefer trots det verkar vara av åsikten att det är männen som sitter på de stora pengarna. Detta har jag funderat över inte minst när det gällde mitt eget köpstopp. Även om det var jag och inte min man som bestämde sig för att ha köpstopp så påverkade ändå mitt köpstopp familjens ekonomi eftersom jag planerade större delen av familjens inköp. Allt från mat, hygienartiklar och leksaker till kläder, födelsedagspresenter och heminredning. Sen varför det är så här ha rjag inget bra svar. Boken Familjens projektledare som jag skrivit om tidigare problematiserar det här. Just nu håller jag på med Skriet från kärnfamiljen som delvis är inne på samma områden fast ur ett annat perspektiv.

Det verkar också vara fler män än kvinnor som "köpstoppar" eller i vart fall bloggar om det. Varför är det så?

3 kommentarer:

  1. tjejer handlar mer i bilbranschen idag än för tio år sedan. Vi märker på vårt jobb en enorm förändring. Ska läsa mer. Intressant.

    SvaraRadera
  2. Det här har jag misstänkt länge, så det är skönt att få bekräftat.

    Men för min del tror jag också att det pågår ett betydande skifte i könsrollerna, och jag tror det händer nu. Jag blev mest förbannad när jag läste projektledaren, för jag upplever att författaren klumpar ihop män som en grupp. I vår familj, t ex, är det nog inte självklart om det är jag eller min fru som står för de mesta av inköpen.

    Hm... en annan grej - i familjebudgeten är boendet en enorm post. Undrar om det är tjejerna som står för det också. Ska lura på det. Så är det kanske?

    SvaraRadera
  3. Jag skickar (?) maken och sönerna till affären, utan inköpslistor. Väninnnan förfasade sej över detta: "Tänk om de köper något fel?"Vaddå?? De är ju själva som ska äta det..
    Mycket prismedvetna barn har jag fått dessutom :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin