onsdag 13 maj 2009

Lästips! Flickor ska lära sig shopping

Dutch Shopping Cart Girls

Bild: meiburgin

En ny typ av sommarläger erbjuds nu av Täby kommun, norr om Stockholm. Under lägret Girl & the City ska flickor mellan elva och 13 år besöka designers, shoppa och ”dricka latte varje dag”.

På E24 hittade jag en artikel om ett sommarläger i Täby där tjejer skall få lära sig uppleva det positiva med shopping á la Sex and the city. Fast det skall heta girl in the city. Behöver tjejer verkligen lära sig shoppa? Hur har de ansvariga tänkt här undrar man ?Skall tjerna undervisas i hur man ser skillnad på falska och äkta "IT bags"? Och vad skall killarna göra under tiden? Vad gjorde man själv på sommarlovet i den åldern? Jag vill minnas att vi gjorde tidningar, ordnade gårdsfester med loppis, badade, gjorde cykelutflykter och lekte ute tills föräldrarna eller myggen tvingade oss i säng.
Den här nyheten har uppmärksammats både i gammelmedia och i bloggosfären. Vad tycker du?


6 kommentarer:

  1. Fy fan vad galet. Jag blir alldeles matt.

    SvaraRadera
  2. Jag såg också det igår och blev riktigt arg! Cementerar könsroller och ger noll respekt för pengars värde. För att inte tala om det egna värdet - "jag shoppar, alltså finns jag".

    SvaraRadera
  3. Jag tror jag smäller av..........!

    SvaraRadera
  4. Min dotter var lika lite ointresserad av shopping som jag, men nu har jag varit i skoaffär med mitt barnbarn :)

    SvaraRadera
  5. Det låter som en ond dröm. Typiskt att det är i Täby..... (fördomar ??)

    SvaraRadera
  6. Det låter som ett skämt! Men det kanske är så att någon tycker att detta behövs för att rycka upp oss ur lågkonjunkturen? Om pengarna tar slut innan veckan tar slut blir man underkänd då? Eller får man mer pengar?? Av vem??? Många frågor dyker upp till detta idiotiska projekt...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin