Bild: privat
Inför Miljöpartiets kongress den 18:e maj har nolltaxevänner som Planka.nu och Freepublictransports.com gått samman för att hindra att kravet på nolltaxa i kollektivtrafiken stryks ur Miljöpartiets partiprogram.
Själv tycker jag att det är ganska billigt att åka kollektivt i Göteborg men jag inser att avgifterna aldrig kan bli riktigt rättvisa. Dessutom har jag känslan att alla omdragningar av zoner och nya betalsystem ger ett plus/minus noll resultar. Tidigare när vi bodde mer centralt och kunde ta spårvagnen var det betydligt lättare att resa kollektivt. Nu bor vi relativt centralt "fast ändå inte" och trots att kommunikationerna är goda särskilt i rusningstrafik är det inte helt lätt att ta sig hem eller till stan kvällar och helger. Att ta bilen varje dag är dock inte ett alternativ för oss, vi valde t.o.m hus för att det skulle gå smidigt att resa kollektivt.
Läs mer!
Kollektivtrafiken hotar raseras
Planka.nu släppte nyligen en rapport, “Till varje pris”.
Wallstreet Journal MarketWatch skriver om avgiftsfri kollektivtrafik
Relaterade inlägg:
Strunta i bilen och ta pappaledigt
Klimatdiskussion i Aktuellt 20/2
På mitt sätt att räkna är det billigare att ta bilen, om man är två.
SvaraRaderaAtt åka kollektivt i Göteborg är rasande billigt men utanför... Från Alingsås till Göteborg, 5 mil, kostar en enkel 73.80. Och från Västra Bodarna, där jag bor, till Alingsås kostar det 32.80. 6km... Så visst finns det mycket att göra på den fronten!
SvaraRaderaKul att se att till och med Wall Street har fått upp ögonen för nolltaxa!
SvaraRaderaJag var helt för nolltaxa ända tills jag pratade med en trafikforskare som sa att alla försök hittills har visat en och samma sak: Det enda man åstadkommer med nolltaxa är att cyklisterna börjar åka kollektivt. Bilisterna fortsätter att köra bil. Resultat blir alltså oförändrad biltrafik och mindre motion för cyklisterna. Då känns det bättre att lägga pengarna på annat tycker jag.
SvaraRadera>>Johanna
SvaraRaderaDet finns som tur är fler trafikforskare. Om man samtidigt som nolltaxa bygger staden promenad- och cykelvänlig så ökar även dessa. Det handlar om vilka färdmedel man anpassar staden efter!
Jag tror också att nolltaxa är dåligt för cykling och gång. Redan idag sker en massa kollektivresor som skulle gå snabbare per cykel. Den genomsnittliga spårvägsresan i Sverige är kortare än fem kilometer, och den genomsnittliga tunnelbaneresan är under sex kilometer. Källa Sika Bantrafik 2006. Det tar 15-20 minuter att cykla fem kilometer. Och trafiksäkerheten ökar när antalet cyklister ökar.
SvaraRaderaVarför cyklar folk inte mer? Kanske för att gatumiljön är så ogästvänlig för cyklister. En vanlig förklaring till varför man inte vill cykla är att det inte finns cykelbana. Cyklisterna har helt enkelt skrämts bort av alla bilar. Hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än fem kilometer, och hälften av befolkningen bor inom fem kilometer från sina jobb, enligt infrastrukturpropositionen 2008.
De korta bilresorna bör föras över till cykel, inte kollektivtrafik. Då minskar buller och energiförbrukning samtidigt som hälsan förbättras. För att locka långresande bilister (över 5 km) behövs snabbare, inte billigare, kollektivresor. Bygg ut spårnätet med fler genvägar så att de långa kollektivresorna går fortare.
Nederländerna: Världens säkraste cykelland
Chris!
SvaraRaderaJag håller på sätt och vis med dig. "Min" forskare sa också att nolltaxa KAN funka om man kombinerar det med andra verkningsfulla åtgärder. Det funkar dock aldrig ensamt, vilket många tycks tro...Jag tror dock att det kanske krävs mer krut än att man byger staden promenad- och cykelvänlig och sen väntar på att folk ska börka cykla eller gå. Det är en bra början men jag tror det krävs aktiv uppmuntran på olika sätt.
Jag tror att nolltaxa kan fungera på vissa ställen i alla fall, där man åker mycket bil idag och att gå eller cykla inte är ett alternativ någonsin. T.ex. där jag bor :-D.
SvaraRaderaSom det ser ut hos oss idag kan jag köpa ett SL-kort och på det åka en mil med buss till pendeln och sedan vidare i hela Stockholms län (bor precis utanför länsgränsen, kommunen sponsrar att SL-kortet gäller även på bussarna inom kommunen). Det är grymt billigt! I mitt fall åker jag 15 mil om dagen för 690 kr. Suveränt!
Men. Om jag åker till Nyköping istället kostar det mig över 800 kr i månaden om jag köper kort hos länstrafiken. Bussarna går högst en gång i timmen på morgon och em och resten av dygnet knappt alls. Då förstår jag att folk tar bilen istället....
Samma sak om jag bara åker den där enda milen in till centralorten. Det kostar 500 kr i månaden och bussarna går en gång i halvtimmen när de går som oftast. Det är rätt förståeligt att man väljer bilen då också.
Tror nolltaxa skulle vara bra i ett fall som detta, eller i alla fall en betydligt högre grad av subventionering.
Säger jag så miljöpartist jag är ;-).