måndag 6 oktober 2008

Matmåndag: Kakbank - liten men naggande god

Kakbank

Denna matmåndag bloggar jag om Kakbanken, som är ett utmärkt sätt att kombinera nytta med nöje.

Förra veckan besökte jag Kakbank i Göteborg för att berätta lite om mitt köpstopp. Kakbank, som jag skrivit om tidigare här och här, är ett gäng vänner och bekanta som umgås en gång i månaden hemma hos Peter som drog igång Kakbank. Tillsammans äter de kakor och investerar i mikrokrediter i utvecklingsländer via Kiva. Kiva samarbetar med lokala organisationer som väljer ut affärsidkare som de tror har kommersiellt bärande projekt och finansieras genom frivilliga donationer samt företagssponsring. Denna typen av mikrolån blev väldigt uppmärksammat när Muhammad Yanus & Grameen Bank fick Nobels frespris 2006.
Jag hade fantastiskt trevligt på hos Peter och de andra i Kakbank. Dessutom fick jag smaka på flera goda kakor, inte minst choklad och apelsinvarianten ur kokboken Vego Paradiso.
Jag har redan intresserat flera personer för idén och hoppas få med mig några av dem till nästa Kakbanksträff.

Förutom i Göteborg finns Kakbank även i Edinburgh, Göteborg, Kumla, Lund , Pixbo , Uppsala och Växjö. Det går även bra att sätta upp en Kakbank i sin egen stad. Det kanske kommer en filial på Hisingen snart? Eller varför inte ge bort ett presentkort på Kakbank! Årets julklapp?

Lite reklam
Missa inte onsdagens blogginlägg! Du kan vinna Bokmoochpoäng!

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin