onsdag 22 oktober 2008

Bokonsdag: Goodreads


Goodreads är en community som för bokälskare som funnits ett tag. Här kan du skriva kort om böckerna du läser, se vad vänner och bekanta läser eller har läst och inte minst få bra tips på fler böcker att läsa. Svenska bloggen Lifefeed kallar Goodreads för en IMDB för böcker och det finns en hel del likheter. Ett plus är att man på Goodreads kan du läsa vad ens vänner och andra tyckte om svenska böcker också, t. ex Mig äger ingen av Åsa Linderborg som ligger på mitt sängbord. Hittar man inte sin favoritbok kan man lägga in den. Givetvis finns det även en företagsblogg, en Facebookapplikation och ett twitterliknande verktyg där du kan skriva kort om boken du läser just nu, vilken sida du är på eller någon annan kommentar.
Jag hittade bland annat en intressant diskussion om Joan Didions bok, A Year of Magical Thinking, som är en av mina favoritböcker. Det som diskuterades (topic: The money and privilege of Didion's life is a turnoff ) fick mig att se boken på ett helt nytt sätt och jag blev genast sugen på att läsa om den och det är ju precis så det skall vara tycker jag!

Läs mer!
LibraryThing and Shelfari, som nyligen köptes upp av Amazon.com, är liknande tjänster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin