torsdag 3 maj 2007

Weekly Simplicity Tips v. 18


Här kommer "mina" kommenterade Weekly Simplicity Tips från My Simpler Life. Om du prenumerar på Weekly Simplicity Tips per e-post från Beth (a.k.a Encouraging coach ) får du även en "2007 Declutter Calendar" som är till bra hjälp när man skall rensa i röran.

1. Go on a spending fast with me.
Beth har köpstopp maj, själv börjar jag närma mig halvtid. Det går upp och ner. Runt löning varje månad får jag "non-shoppers remorse", dvs jag blir extremt sugen på att ge och och tokshoppa vårkläder, smink etc

2. Be clear in telephone messages.
Kort & koncist är min melodi, om jag inte pratar med min mor vill säga - då kan det lätt gå 15 min. Småbarn har annars en tendens att hålla ens telefonsamtal korta, det brukar hitta på allsköns hyss när de vet att man inte är 100% närvarande.

3. Use a notebook you carry with you to jot down notes, ideas, to do’s.
Det är en riktigt bra idé! Jag har själv ett litet block i min handväska som ofta kommer till användning när jag sitter på spårvagnen på väg till dagis. Mest blir det att göra grejer.

4. Give suits you no longer need to dressforsuccess.org.
Även om vi inte har just denna hjälporganisaton i Sverige så finns det många andra som gärna tar emot hela och rena kläder i bra skick. Tänk på att inte ge bort trasiga, utslitna eller smutsiga kläder, det skapar bara merarbete för Myrorna, Stadsmissionen etc.
5. Think of one way to improve what you think of as a negative situation.
Jag ser inte fram emot att vara utan kök i två veckor. Däremot kan det bli trevligt att äta tillsammans med vänner och bekanta som man våldgästar (i utbyte mot att man t. ex lagar middag) och det kan vara bra att rensa bland porslin och utgångna livsmedel.

6. What 20% of your work yields the most results?
Ingen aning, det är något att fundera på.

7. Have a day of rest each week.
Med småbarn är man aldrig riktigt ledig men man kan planera städning, diskning & tvätt så att man har en fri dag som man kan tillbringa utomhus eller med at thitta på något annat kul.

3 kommentarer:

  1. Det känns som om det är många grejer man skall hinna med om man lever efter weekly simplicity tips. Det är ju inte så att min vecka hade blivit lättare om man hade lagt på alla tipsen. Vissa av sakerna skulle vara görbara men långt ifrån allt. De grejerna skulle nog fylla min fritids "att göra lista". Det är dock verkligen intressanta tips och idéer!

    Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag är reporter för tidningen Tromb (www.tromb.net). Vi tänkte skriva en notis om din blogg och skulle vilja komma i kontakt med dig för att ställa ett par frågor.

    Hör av dig till emma@tromb.net

    Mvh Emma Backman

    SvaraRadera
  3. Jenny, jag tror att tipsen mer är något att fundera på snarare än att genomföra varje vecka. Det är så mycket som vi gör slentrianmässigt därför är det bra att ibland stanna upp och fundera ibland. Som t. ex frågan What 20% of your work yields the most results?. Om man sen skrider till handling och gör något är det bonus!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin