söndag 20 maj 2007

Kort & koncist

Let's-Go-Shopping

Bild: x-ray delta one

Lägenheten är kaos eftersom vi håller på att packa och möblera om inför renoveringen. Lillasyster är inne i en orolig period och vill inte sova på nätterna så vi är alla lite trötta. Idag har jag bunkrat fryst pizza och funderat på om man blir lyckligare av att shoppa, av att inte shoppa eller om det helt enkelt inte spelar någon roll.

När jag var liten hade min mamma en dekal på bilen där det stod When the going get's tough - the tough go shopping och vi har alltid skämtat om det där i familjen, att det inte spelar någon roll om det kör ihop sig lite, vi kan ju alltid ägna oss åt lite retail theraphy.

Teorin om att man blir lycklig av att shoppa handlar väl om att man använder shopping som ångestdämpare och för att piffa upp tillvaron. Å andra sidan skulle man teoretiskt sett kunna bli glada av att inte shoppa eftersom man slipper känna sig ful och fet i illa belysta provrum, man slipper trängas med folk i shoppingcenter och man slipper ha ångest över att man har övertrasserat sitt konto (eller sura för att man inte har råd med de där söta skorna/klänningen/jackan osv)

Eller spelar det helt enkelt ingen roll? Vi kanske är lika lyckliga/olyckliga vare sig vi shoppar eller inte?

Jag har varit trött och på dåligt humör ett tag nu. Jag vet inte om det är för att jag jobbar "för mycket" och kanske borde gå ner på 75% igen eller om det är stressen inför den kommande köksrenoveringen, eller att jag inte alltid får sova på nätterna eftersom jag har två små illbattingar som dessutom gillar att hitta på hyss dagarna i ända. Jag tror i alla fall inte att jag skulle bli gladare annat än högst temporärt om jag shoppade loss.

3 kommentarer:

  1. Jag tycker faktiskt det är skönt att inte shoppa. Nu går jag inte i gallerior eller läser klädkataloger och tidskrifter. Jag LETAR inte längre efter saker att köpa och ett lugn har lagt sig. Det är skönt att slipp jakten på de bra köpen! (Å andra sidan så har jag ju inget förbud, så när jag väl behöver eller verkligen vill ha något, så¨unnar jag mig det. Och då känns det extra bra, det med.)

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det är skönt att inte shoppa. Vi bor en bra bit ut på landet, så det är ett projekt i sig att åka in till stan för att handla och jag blir mest stressad av det... Köper bara sånt jag/vi verkligen behöver, fast ibland blir det ju kris... skulle åka iväg på konferens för några dagar sedan och måste för en gångs skull se lite vettig ut. Så jag panikköpte två tröjor på Lindex bara för att ha nåt nytt o fräscht - ganska dumt.

    Fast loppisar är undantaget, det är bara kul :-)

    SvaraRadera
  3. Jag tror att alla projekt ger en viss tillfredsställelse, varför skulle man annars göra det? Om man planerar inredningen i sin lägenhet och sedan tokshoppar loss på Ikea så är det givande. Om man har köpstopp och på ett kreativt sätt försöker värna om miljö och samtidigt spara pengar - så är det givande och intressant. Och du skulle väl aldrig startat den här bloggen om det inte gav dig något?
    Alla försöker vi ge vårt liv mening på något sätt...

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin