tisdag 15 maj 2007

Vill ha mer!


För ett tag sedan läste jag boken Vill ha mer : om barn, tid och konsumtion av Katarina Bjärvall.

Vill ha mer (Ordfront 2006) är en reportage- och debattbok om konsumtionens betydelse för tidsbrist och stress och om barnens roll i detta spel. Jag har träffat barn och föräldrar, forskare och marknadsförare, leksaksförsäljare och godistillverkare. Jag har chattat på nätet, häckat framför tv:n, gått på sexårskalas, shoppat loss med 13-åringar, druckit te vid köksbord i Stockholms innerstad och sörplat körsbärssaft hos den självhushållande familjen i Västergötland. Jag har läst och samtalat om konsumtion, arbete och stress. Vänt och vridit, tänkt och känt. I boken varvar jag min egen analys med dokumentära nedslag i de olika verkligheter som konsumtionskulturen genererar. "
Källa Katarina Bjärvalls egna hemsida.

Jag tyckte att boken var intressant och klart läsvärd! Det är kul att läsa "hemma hos reportagen". Bjärvall hävdar inte att konsumtionen är den enda orsaken till vår tidsbrist men att konsumtionskulturen är en av de många faktorer som genererar tidsbrist och stress. För att kunna konsumera måste man tjäna pengar, för att tjäna pengar man jobba och att jobba tar tid. Även själva konsumtionen är tidskrävande: att handla och organisera de prylar vi har handlat. Bjärvalls tes är att barnfamiljernas stressade vardag ger konsumtionskulturen fritt spelrum i barnens liv, att föräldrarnas stress föder ett behov av kompensation i form av konsumtion, t. ex. en present till barnen när man rest i jobbet. Linda Skugge dissade boken i en krönika, särskilt idiotiskt tyckte hon förslaget att ge bort upplevelser i present även till barn. jag tyckte att det var ett jättebra förslag, ett studiebesök på brandstationen skulle helt klart smälla högre än en leksasbrandbil som körs sönder inom 2 veckor - i alla fall hos min 3-åring.

Det har blivit populärt att ta "Thaim out", dvs att spara ihop pengar ( i vissa fall sälja hus, bil, båt och andra prylar) för att kunna leva billigt i Thailand eller något annat asiatiskt land i några månader. I ovanstående DN artikel citeras en pappa - "- Det är fantastiskt att kunna leka med Viggo en hel dag. Tänk om jag hade gjort det hemma? Då hade nog folk undrat, säger han." men varför skall man behöva flytta till Thailand för att uppnå detta? Visst kan det vara bra att byta miljö och få nya perspektiv på saker och ting men måste det vara antingen eller? Måste man leva ett superstressigt liv i Sverige eller ta time out i Thailand - vore det inte bättre att växla ner och ha det bra i vardagen. Går det att ha ett familjeliv utan tidsbrist? Detta är något som Jörgen Larsson, en av författarna till boken Rik på riktigt (se tidigare inlägg) forskar på.

Läs mer om Vill ha mer!
Linna Johansson sågar boken i Expressen
Recension från Dagensbok.com

Läs mer om Thaim Out!

2 kommentarer:

  1. För oss funkar sommarstugan definitivt som en time out. Jag tror att just det faktum att man reser ifrån vardagen och hemmet gör det mycket lättare att varva ner. Hemma trampar hela familjen på i samma spår. Även barnen reagerar väldigt positivt på att åka till stugan och längtar dit. De blir jätteglada när vi ska åka och tjatar om det i veckorna. Man behöver man nog verkligen inte resa så långt som till Thailand. Men hemma finns alltid en massa måsten och rutiner som inte finns borta...

    SvaraRadera
  2. Det låter som en intressant bok. Jag blir sugen på att läsa den. Tack för tipset!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin