fredag 25 maj 2007

Nix eller nja?

telephone sheep

Bilden på telefonfåren är tagen av loop_oh med Creative commons licens.

Jag har tidigare skrivit om Nix, dvs att man kan avsäga sig både adresserad reklam och telefonförsäljning. Fortfarande är det en del företag som ringer spärrade telefoner. Själv har jag bara blivit uppringd av företag där jag tidigare varit kund (nej, jag vill inte ha någon ny prenumeration på Privata Affärer) samt av misstag (jag har verkligen inte åkt med Stena Line till Tyskland, och nej vi heter inte Ove & Inga-Britt).


Direktreklam
Om du inte vill att dina adressuppgfter säljs till direktreklam kan du meddela NIX-reklam som spärrar dina uppgifter. Ring 020-55 70 00. Mata in ditt personnummer och efter några dagar kommer det hem papper som du får fylla i och skicka tillbaka. Glöm inte att även fylla i barnens uppgifter så slipper de få reklam om bokklubbar och annat.


Telefonförsäljning
Vill du inte bli uppringd av telefonförsäljare kan du använda dig av NIX-telefon. Ring 020-27 70 00. NIX-telefon skickar hem skriftlig information samt en spärrkod som du sedan använder. Enbart företag du har en relation till (din bank, föresäkringsbolag etc) har möjlighet att ringa dig. Spärrkoden är giltig i 3 år, sen måste man förnya den. Man kan tyvärr inte spärra mobiltelefoner.

1 kommentar:

  1. Dock kan man bli uppringd av marknadsundersökare. Vilket enligt mig är helt okej, de vill ju inte sälja något! :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin