söndag 13 maj 2007

Lästips



Det var en hel del läsvärt i söndagens GP. Vanligtvis brukar det annars vara Svd som står för de intressanta artiklarna. Dels var det en lång intervju/porträtt med Ekostores grundare (verkar tyvärr inte finnas tillgänglig online) och dels en intervju med Christer Sanne om konsumtionsfällan. Christer Sanne är aktuell med sin nya bok Keynes barnbarn och han har givetvis en egen webbplats. Här är en äldre (2003) debattartikel från GP, Tillväxt är ingen garant för lycka.

Behöver vi arbeta så mycket som vi gör? Innebär tillväxt automatiskt högre välfärd? Christer Sanne svarar nej på dessa frågor. Han visar på hur vi tidigare konsumerade för att tillgodose våra behov, men att vi nu behöver vi konsumtionen för att vi ska ha jobb. Sannes nya bok, som kommer ut på tisdag, ges ut av Formas, Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande.

Idag var vi på Mediamarkt eftersom maken behöver en ny rakapparat (den gamla är snart 15 år och börjar sjunga på sista versen). Jag har hitills lyckats undvika denna affär vilket jag är glad för. När man inte skall handla blir det en ganska surrealistisk känsla att besöka detta shoppingmecka. Mediamarkts affärsidé är att ha mycket av allt. Det fanns 120 st plattTVapparater, 10 lamineringsmaskiner osv.. Jag blev helt yr i huvudet. Det slutade med att vi provade en massagestol (mycket skön) och åkte i glashissen för att glädja barnen. Men när jag satt i bilen kom jag på mig själv att tänka man kankse skulle ha en ny personvåg som kan mäta fett, eller en luftfuktare, och en ny hårtrimmer behöver vi verkligen... Skrämmande...

Läs mer!

Göteborgs Fria Tidning har en artikel om Ekostore.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin