onsdag 13 juli 2011

Bokonsdag: Det finns ett hål i ekorrhjulet

LänkEkorrhjulet


"Ekorrhjulet fångar oss för att vi anstränger oss för att tjäna så mycket pengar att vi kan köpa saker vi egentligen inte vill ha och inte har tid att använda.
Allt för att vi ska kunna upprätthålla en livsstil vi inte står ut med för att hålla skenet uppe inför grannar och vänner vi egentligen inte bryr oss om"

Den här boken kom ut redan 1999 på Prisma förlag. Den handlar om att komma ur ekorrhjulet och bygger på intervjuer med människor som har förändrat sina liv. Författarens utgångspunkt har varit- Vad är det de har förstått som jag missat? Vad har de för strategier?
Bakgrunden till boken är författarens avhopp från ett vd-jobb som blev ett avstamp inför ett nytt sätt att arbeta och leva.

Boken är uppdelad i 4 delar; Definitioner, Ekorrtester, Strategier och Din egen väg ut. Defintioner handlar om olika begrepp som arbete, tid, ekonomi och livskvalitet. Det är egentligen inget nytt men författaren kommer ändå med egna vinklar och exempel. I Ekorrtester finns 3 större övningar som ska få en att fundera kring sitt eget liv. I Strategier diskuteras olika förutsättningar för att göra förändringar. Det handlar inte bara om det klassiska att växla ner, utan även om att växla om eller ur. I den sista delen kommer fler övningar men även tips som att börja med yoga eller rensa garaget för att få ett enklare liv.
Boken är tänkt som en arbetsbok och innehåller förutom olika exempel från verkligheten, även ett 20-tal större och mindre övningar. Allt i från önskelistor av olika slag till hur man använder sin tid och en mindfullnessövning i form av att vara närvarande.


Det har tagit dig åtskilliga år att skapa ditt komplicerad eliv och det höga tempot. Du kan inte förenkla det över en natt.

Det jag tar med mig från boken är bland annat att se upp för hinder och vägspärrar. Trots att jag har gjort ganska stora förändringar i mitt liv så är det ändå lätt att växla upp eller sätta på autopiloten. Jag gillar även litteraturlistan längst bak. Den innehåller en del gamla bekanta som Elaine St James och Your Money or Your Life men också andra som jag tänker försöka att låna eller moocha.
Jag hittade min bok på biblioteket men det finns även några ex att köpa på Bokbörsen.

Om författaren
Kajsa Berglind är fyrabarnsmor, egen företagare med väldigt många föredettatitlar, bosatt i Sala, verksam som företags- och personalutvecklare och utbildare och praktiker inom EnergiMedicin. Hon har tidigare bloggat men det verkar ligga nere tills vidare. Däremot twittrar hon.

Mer
Jag har tidigare bloggat om 3 övningar för att få koll på sin tidsanvändning:
Tidsanvändning del 1 - Hur ser ditt tidsshjul ut?
Tidsanvändning del 2 - Var tar tiden vägen?
Tidsanvändning del 3 - var tar tiden vägen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin