måndag 25 juli 2011

Matmåndag: doggy bag - en god miljögärning eller bara pinsamt?



Lite mer än hälften (60%) av svenska folket har inte tänkt på att det är bra för miljön att be om doggy bag om de inte äter upp maten på restaurang. Det visar en undersökning från Konsumentföreningen Stockholm (KfS). Två vanliga skäl till att man inte ber om doggy bag är att det är pinsamt (46%) eller opraktiskt (29%).
Själv brukar jag be om doggybag om jag vet att jag kommer att äta maten vid ett senare tillfälle så att den inte ligger och bli dålig i min kyl. Ofta blir det framför allt mat över på barnens tallrikar och en pizzaslice eller två kan bli ett bra mellanmål vid ett senare tillfälle. Är man på resande fot och har tillgång till kylbok är det perfekt att plocka med sig lite goda rester.

Nära hälften (46%) av de 35 restauranger som KfS varit i kontakt med uppger att det är den överblivna maten på gästernas tallrikar som står för det största matsvinnet på restau­rangerna. Nästan 90 procent av restaurangerna uppger att gäster med mat kvar på tallriken aldrig eller nästan aldrig ber om doggy bag, det vill säga ber om att få ta med maten hem. Uppgifterna stämmer överens med den enkät som svenska folket besvarat där 81 procent uppger att de aldrig brukar be om doggy bag.

Konsumentföreningen Stockholm undersöker regelbundet hur mycket mat vi slänger och jag har tidigare bloggat om att vi slänger mindre mat och att majoriteten av svenskarna inte vet skillnaden mellan bäst före-dag och sista förbrukningsdag. Doggybag-kampanjen är en del av Släng inte maten-kampanjen som även finns på Facebook.


Brukar du be om doggy-bag?

7 kommentarer:

  1. Jag brukar inte be om doggy bag för att jag oftast helt enkelt inte tänker på det. Några gånger har dock personalen frågat när de sett att det blivit en hel del mat kvar - och då har jag med glädje tackat ja. Jag tror också att det är en sån sak som skulle kunna råda bot på "pinsamhetsaspekten", att det är lättare att tacka ja till ett erbjudande än att själv fråga om man kan ta med sig resten hem. Det borde kunna bli en vana för restaurantpersonal tycker jag!

    SvaraRadera
  2. En annan anledning kan ju också vara så man slipper att äta så man spricker när man beställer mat och det är mycket. Det är ju inte bara bra för miljön men även hälsan att be om doggybag.

    SvaraRadera
  3. I USA och även i Mexiko där jag är nu frågar de alltid om man vill ta med sig maten hem. Det är bra, går man på en finare restaurang får man med sig maten i ett litet fint inslaget paket. Inte pinsamt utan mycket bra. För några år sedan fanns det en pizzeria i bromma som sålde Amerikanska pizzor de hade skyltar i hela restaurangen där det stod "våra pizzor är för goda för att slänga, om du inte orkar äta upp be oss om en låda för att ta hem din pizza". Det initiativet skulle jag vilja se på flera svenska restauranger.

    SvaraRadera
  4. inte pinsamt, man har ju betalat maten. Min halva pizza tar jag alltid med mej hem, orkar inte äta upp.

    SvaraRadera
  5. P.S.
    buffé är bäst; ta så lite att man kan äta upp

    SvaraRadera
  6. På de ställen jag har frågat har jag alltid blivit bemött som om jag vore jättekonstigt och väldigt snål, och sen har restaurangerna alltid tagit betalt för att slå in maten, så jag har faktiskt slutat! Jag har en ganska liten magsäck och blir fort mätt, och alla de vanliga restaurangportionerna är för stora för mig.

    Istället beställer vi mindre mat, låter barnen dela med oss om restaurangerna tillåter det. Så lite tycker jag det ligger på restaurangernas ansvar också att försöka minska matsvinnet.

    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Vilka trista reaktioner Ann.Och att behöva betala för att få maten inslagen känns snålt. Du har ju redan betalt för maten en gång. Men du har rätt i att portionerna ofta är stora och att det är en bra idé att dela om man får.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin