Bild: David report
Fler och fler drabbas av konsumtionströtthet, men många varumärken och designers har ännu inte förstått detta faktum, säger David Carlson, grundare av David Report.
För ett tag sedan kom den senaste David Report ut, denna gång med titeln Closed Wallets, Closed Minds. Artikeln skrevs ursprungligen för Viewpoint, en tidskrift som är inriktad på framtidsspaning kring konsumentbeteende.
I artikeln hänvisas bland annat till Your money or your life (fast titeln felaktigt nämnas som your money or your love). Författaren tar fasta på att vi sakta men säkert håller på att gå över till ett "post-konsument" samhälle. Detta ställer högre krav på företagen, det räcker inte med lite CSR - att minska de negativa aspekterna, utan producenterna måste agera på ett sätt som gör samhället bättre. De måste gå i bräschen för att locka de konsumionströtta konsumenterna att öppna sina plånböcker.
–Varumärken måste antingen vänja sig vid tanken på en värld där vi köper mindre, vilket kommer att åtminstone testa teorien om oändlig ekonomisk tillväxt är en social nödvändighet, eller så behöver de tala till konsumenterna med en ny resonans.
I samband med att vi håller på att lämna konsumentsamhället bakom oss så rör vi oss även bort från B2C (business to consumer) transaktioner till att istället göra affärer utifrån relationer. Där kommer sociala medier och sociala nätverk spela en stor roll.
Artikeln finns att läsa i flera olika format här och vill man sedan diskutera artikeln kan man göra det här!
David Report är en publikation/nyhetsbrev som ges ut av David Carlson, grundare av designföretaget David design 1988. Nu för tiden arbetar David som konsult med design & brand management och ger bland annat ut David Report där han skriver om design, kultur och varumärkeskommunikation i ett humanistiskt perspektiv.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar