fredag 28 december 2007

Inför 2008 - en sammanfattning

Buy nothing day

Bild: resa & krister

Att tiden går så snabbt. Det känns nästan som om det var igår som jag drog igång det här projektet. Det började med att jag läste en artikel i DI, Skulle du klara ett år utan onödig shopping? där Susanne Ljung recenserade boken "Not buying it" av den amerikanska författaren Judith Levine. Jag köpte och läste Levines bok och idén bet sig fast, skulle det gå att klara ett år utan shopping trots småbarn, kontorsjobb och en motivllig make?
I min halvårsrapport skrev jag att det överraskande nog inte varit så svårt som jag trodde. Nu när året är till ända kan jag konstatera att det har gått utmärkt att leva utan onödig shopping. Och varför skulle det inte det? Det finns ju massor av människor i Sverige och runt om i världen som klarar sig utan att shoppa.

Positivt kassaflöde men många sjukdagar
Jag har självklart sparat en hel del pengar under året som gått. En stor del har dock gått tillbaka in i verksamheten så att säga eftersom det har blivit många sjukdagar, både för mig och barnen. Jag har nog inte varit så här sjuk på många år, blindtarmsinflammation, borrelia & elaka virus...
Förvånande nog så har våra matkostnader går ner åskilliga tusen trots att vi numera väljer ekologiskt och närodlat. I år har vi handlat mat m.m (inkluderar wcpapper, hygienprodukter, strumpor till barnen, talgbollar till fåglarna osv.), på ICA Maxi för 47866 kr, det är bara 3988 kr per månad. Förra året slutade MAXInotan på 61000 kr, 5083 per månad. Sen har vi naturligtvis handlat mat på andra affärer också men det gjorde vi ju förra året med.Visserligen köper vi inte välling, barnmat och blöjor längre, och nästan inga prylar men jag är ändå förvånad över skillnaden. En annan anledning kan vara att vi har blivit bättre på at tplanera matlagningen.

Fritid & media
Jag har inte direkt saknat att gå i affärer. Jag har haft fullt upp ändå. I början var det en utmaning att hitta på gratisaktiviteter men efter hand fick man nya vanor.
Jag var inte alls beredd på medias intresse och det gick faktiskt nästan 5 månader innan någon hittade bloggen. Under senare delen av hösten fick jag dock rutin både på tv, radio och tidningar. Oftast var det kul och givande att prata med journalisterna men de allra flesta ställde samma frågor om och om igen... De sista veckorna har jag tackat nej men nästa år har jag redan blivit inbokad hos TV4.

Det bästa och sämsta
Det bästa under året har varit alla givande diskussoner med människor. Dessutom har jag lärt känna nya bloggbekantskaper som Hannele, Henrietta och Bett R World m. fl. Jag har inte saknat trängsel och reahysteri, inte barnen heller. Något som jag påmindes om när vi idag åkte ut till Frölunda Torg för att göra några snabba ärenden. Om någon hörde en hysteriskt skrikande unge idag vid 12-tiden på Frölunda Torg så var det Lillasyster som fick nog av köpcentrat efter 25 minuter.
Det sämsta med köpstoppet har varit att alltid behöva planera. Jag blev dålig på att shoppa vilket var en nackdel när jag till exempel behövde något till barnen. Under senhösten blev jag även lite paranoid och trodde att folk skulle anklaga mig för att shoppa bara jag satte foten i en köpcentrum.

Här kommer en sammanfattning av året, månad för månad.

Januari

Första veckan gick jag ut hårt med köpstoppet. Jag upptäckte fenomentet Compacting och läste Rik på riktigt. Jag stötte på Bett R World med bloggen, klotet 2007, och hängde genast på första utmaningen. En blindtarmsinflammation gjorde dock att jag hamnade på sjukhus, passande nog under Slow down week, så resten av månaden blev förhållandevis lugn. I slutet av månaden bröt jag mitt köpstopp och köpte en begagnad våningssäng. Straffet kom dock i form av at tvi hamnade mitt i ett polisingripande.

Februari
Månaden inleddes med en elektronisk paus. Jag hade svårt internetabstinens men saknade inte TV speciellt mycket. Jag var rätt trött på köpstoppet ett tag men härdade ut. I övrigt så var rättvisemärkt i fokus under månaden, begrpepet dök upp i alla möjliga sammanhang, från ICAs kundtidning till rosor inför alla hjärtans dag. En oväntad sidoeffekt av mitt köpstopp blev att miljömedvetenheten (och intresset) ökade. Jag fick upp ögonen för de negativa effekterna av vår ohejdade konsumtion.

Mars
I mars hade jag återigen en släng av köpstoppströtthet och jag var inte den enda. Efter ett tag kom dock vårkänslorna och jag ägnade mig åt att rensa i garderoben. Jag upptäckte även många bra bloggar som Zen Habit om frivllig enkelhet och om No Impact Man, helt klart tuffast i stan!

April
I april läste jag mer om frivllig enkelhet. Suget efter en yogamatta var jobbigt men jag tränade på ett badlakan istället med lånade filmer. För övrigt gick månaden i matens tecken. Vi åt bland annat gott på Ängavallen i Skåne.I media debatterad eman lyxiga handväskor men jag tyckte inte att boken var speciellt bra.

Maj
Månadens första utmaning handlade om att spara el. Jag gjorde mitt första besök på nyöppnade Ekostore. Min prenumeration på Mama gick ut men jag bytte till mig nya filmer. Nästa utmaning från Bett r World var att bli blodgivare men mig ville de inte ha. Dessutom fick jag bakläxa från min frisör. Jag läse och recenserade Vill ha mer av Katarina Bjärvall och shoppade kläder virtuellt. Vi började äta ur skåpen och tömma köket inför renoveringen och jag hade ett litet köpstoppsdilemma men jag lyckades lösa det.

Juni
Juni var en händelserik månad. Det var dags för en halvårsrapport där jag konstaterade att köpstoppet flöt på ganska bra. Jag fyllde år men fick fira utan kök eftersom vi renoverade. Jag skulle varit med i Vädrets makter men blev bortklippt men jag upptäckte Bookmooch och provade på att turista gratis i Stockholm. Men i slutet av månaden var jag trött på köpstoppet igen.

Juli
Jag var ensam kvar i stan och jobbade så jag bloggade en hel del om semester. Jag skrev om kaffe trots att jag är en tedrickare och drog igång ett matlag på kontoret. Jag funderade på hur man numera umgås genom att shoppa och ondgjorde mig över min hårbotten. Boken Keynes barnbarn fick mig att de tinte räcker att shoppa rätt utan att vi måste börja konsumera mindre (sorry Arnhild) I slutet av månaden for vi till Dalsland men det blev även en del gjort på hemmaplan.

Augusti
I början av månaden hade jag semesterstängt men efter att maken shoppat mobilt bredband kunde jag blogga om vår Sverigeturné. Media började höra av sig och hemma hos oss blev det ofrivilligt TV-fritt när TVn lade av. I slutet av månaden körde jag min första temavecka i bloggen, Tema barn.

September
Tema barn fortsatte i september och det var som läste inlägget Tema barn - hur bor du?. Media rapporterade att tillsatser i godis ökar risk för hyperaktiva barn. Saker började gå sönder (de är fortfarande sönder) och jag läste boken Simplify your life. Det blev dags för min radiodebut och vi hittade en hund. I slutet av månaden funderade jag över det som kallas livstilsinflation och sen tog jag time out och drog till Shanghai.

Oktober
Vi var mest förkylda hela bunten. Jag började läsa och arbeta med Your money or your life men kom inte så långt (kanske nästa år ?). Jag deltog i Blog Action Day och hade en temavecka om att rensa. Själv rensade jag friskt i både badrum och garderob. Halloween gick i energisparningens tecken och min frisör hade ett och annat att säga om shampoo. Månaden avslutades med ett gästinlägg.

November
Tidningen miljöaktuellt utsåg Sveriges tio bästa miljöbloggar och jag hamnade på en hedrande 7-plats! Jag försökte att diskutera pengar och köpstopp med barnen med det gick inget vidare. Jag var lite taskig mot modebloggare som hade förköpt sig och förfasade mig över deltagarna i lyxfällan. Efter 11 månader med köpstopp fick jag kontakt med en likasinnad, Johan, som jag givetvis intervjuade. Det var annars många som ville intervjua mig inför Buy Nothing Day och jag gjorde TV-debut i Rapport. Jag trodde faktiskt inte att så många skulle se det.. (välkommen till verkligheten..). Julen kom tidigt till köpstoppsbloggen (19 november) med Tema jul. Jag var i radion igen och fick även tillfälle att besöka huvdstaden för att vara med i Gomorron Sverige. Not buying day fick mycket utrymme i media och jag var med både här och där.

December
Vi var sjuka mest hela december men jag hann skriva om julklappar som ger mer, julkort, julfrid och mycket annat julrelaterat. SvD körde en lång och uppmärksammad artikelserie om konsumtion. Köpstopppet blev ännu tuffare när jag blev av med mitt bankomatkort. Jag hittade inte den rätta julkänslan (trots Wham) men slapp inte undan julstressen. Sen dök det upp ännu en köpstoppare i media. Och sen var året slut....

6 kommentarer:

  1. Jag älskar din blogg men jag undrar så vad som händer med den efter nyår? Kommer du fortsätta blogga även om du inte har absolut köpstopp? Finns det tips på andra bloggar som skriver likadant? Jag vill inte ta avsked från dig. :-(

    SvaraRadera
  2. Jag håller med ovanstående kommentar, sluta inte skriva! Din blogg är en svalkande, välskriven fristad i dagens köphysteriska samhälle.

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa sammanfattningen, grattis till placering i Sveriges tio bästa miljöbloggar.

    SvaraRadera
  4. Om du slutar kommer jag att sakna din blogg. Den har en ton jag gillar och dina lästips är toppen. Försök hitta en ny vinkling så att du kan fortsätta att blogga.
    Jag har blivit beroende!

    GOTT NYTT 2008!

    SvaraRadera
  5. Me too! Jag hoppas verkligen att du inte slutar blogga! Men visst är du väl lite bloggberoende? :D

    SvaraRadera
  6. Jag kommer med all sannolikhet att fortsätta blogga - för visst är det beroendeframkallande ;-D!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin