tisdag 6 november 2007

Ur barnamun

Bild från Buy Nothing Day 2005, tagen av Brave New Films

Det doftar jul från glöggen som står och jäser i klädkammaren. Barnen och jag hade inomhuspicknick istället för att äta vanlig kvällsmat vid matbordet. Det gillade de! Medan vi åt passade jag på att ställa några frågor om köpstopp och konsumtion. Härom dagen ringde nämligen en kille från SVT programmet Hjärnkontoret och undrade om jag kunde tänka mig att vara med i programmet. Det fick mig att börja fundera på barnperspektivet av mitt projekt. Jag har hela tiden hävdat att mina barn är för små för att bry sig men jag tänkte att jag skulle intervjua dem för att ta reda på vad de egentligen tycker. Nedan följer lite ur vår diskussion

Om köpstopp
Anki - Vad är köpstopp?

Storebror - Det är när man stannar!
Anki - Inte riktigt, det är när man inte köper saker.
Lillasyster - Diego och Dora och Sviper, Sviper inte stjäla.. (?)

Om pengar
Anki - Vad kommer pengar ifrån?
Storebror - De kommer från kassan.
Anki - Men hur kommer pengarna till kassan?
Storebror - De kommer från bilen

Om julen
Anki - Snart är det jul, vad händer då?
Storebror - Då kommer det snö
Lillasyster - Och man kan åka skidor
Anki - men vad händer mer på julen?
Storebror - Vi kan ha julgranen

De är nog inte helt redo för en diskussion om följderna av överkonsumtion. Men jag har börjat förklara för Storebror varför jag säger nej till att köpa saker.



Slump
Idag fick jag ett mail från Johan som precis som mig har haft köpstopp under 2007. Jag hoppas att jag kommer att kunna skriva mer om Johan framöver!


Bild "RJ Valeo - Today I buy nothing", tagen av Aeioux

3 kommentarer:

  1. Barnen är väldigt logiska :)

    Inga Gustav Adolfs bakelser..

    SvaraRadera
  2. Var tvungen att fråga mina barn, inte köpstopsfrågan för den vet de ju inget om men pengar och julfrågan, riktigt kul blev det:

    Var kommer pengar ifrån?
    4-åringen: Från jobbet!
    2-åringen: Jag vill pengar.

    Vad händer på julen?
    4-åringen: Tomten kommer och tar napparna.
    Mer då?
    4-åringen: Man får prestenter och en julgran.
    2-åringen: Bilen har (h)julen.

    SvaraRadera
  3. Tomten åt upp min napp :|

    Så var det slut med det roliga, minns det ännu.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin