onsdag 20 juni 2007

Stockholm by day



Nu sitter jag på tåget, på väg hem till Göteborg. Det skall bli skönt att komma hem, jag längtar efter familjen och jag är nyfiken på hur köket ser ut. Dessutom är det dags att börja tänka på midsommar som skall firas i Bohuslän.


Imorse åkte jag med in till stan och jag lämnade mina väskor på min kompis jobb. Jag hade lånat boken Stockholms hemligheter, 20 stadsvandringar och tänkte vandra omkring i Gamla stan men väl utanför Riksdagshuset (gratis visningar men jag har redan varit där flera gånger) beslöt jag mig för att promenera till Djurgården istället. På Djurgården följde jag en av vandringarna i boken. Jag passerade Nordiska muséet (hoppas att jag hinner se samlarutställningen innan den stänger) och gick in på Galärvarvskyrkogården. Där tittade jag bl. a på monumentet över Estoniakatastrofen. Jag passerade Liljevalsch, samt Gröna Lund och tog en sväng in i Djurgårdsstaden med en massa pittoreska hus. Hus på Djurgården skule jag mycket väl kunna tänka mig! Jag passerade Rosendals Trädgårdar (caféet hade inte öppnatför dagen) och gick längs vattnet tillbaka mot Djurgårdsbron.

Innan lunch hann jag även med ett besök på Kungliga Biblioteket där jag tittade jag på de av Svensk Bokkonst belönade 25 böckerna samt på Ingen liten lort, utställningen om Astrid Lindgren som opinionsbildare. Astrid var ju mycket engagerad i samhällsfrågor var en aktiv opinionsbildare på här hemma och i utlandet.
Lunch intogs på Konserthusets trappor, jag köpte helt enkelt med mig lite olika saker från Hötorgshallen.


Efter lunch gick jag till Kulturhuset där jag tittade på Mikael Janssons Formel 1 fotoutställning, Speed of Life och Romska resor av Joakim Eskildsen. Den danske fotografen Joakim Eskildsen har sedan år 2000 rest genom sju länder för att möta och leva med romer. Sen var det dags att hämta väskan och gå till tåget. Jag hann inte med hälften av alla grejer jag hade tänkt att göra och se men jag hade en riktigt bra dag!

Jag tog en sväng genom Östermalmshallen och plockade med mig senaste numret av Östermalmsnytt. Där kan man läsa att frivillig enkelhet inte är något för Östermalmsborna, däremot går "ekologisk lyx" hem, allt enligt Christofer Rebenius som driver butiken Sencha. Även Susanna Elfors från Asfaltblomman uttalar sig om de två trenderna ekochic och frivillg enkelhet.




Bilden föreställer Djurgården med Vasamuséet i förgrunden.

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin