onsdag 6 juni 2007

Bytt är bytt


Häromdagen upptäckte jag Bookmooch.com, en bokbytartjänst. Som medlem lägger du upp de böcker som du har tröttnat på. Dessa böcker hamnar i Bookmoochs sökbara arkiv och för varje bok man lägger upp får man poäng. När du har lagt upp ett antal böcker kan du själv söka efter böcker på din önskelista och be att få dem skickade till dig. Varje bok du tar emot "kostar 1 respektive 2 poän (beroende på om boken finns i Sverige eller utomlands). För varje bok du skickar får du poäng (3 om du själv skikcar en bok utomlands). Så fort du lägger upp en bok på din lista, skickas ett meddelande om detta till alla som har önskat boken. Redan efter några timmar hade jag "blivit av" med flera böcker. När du tittar på din egen önskelista står det hur många exemplar som finns tilllgängliga och det är bara att välja någon att moocha från. Här gäller principen först till kvarn. Nackdelen med förtst till kvarn är att de flesta böcker läggs ut på natten svensk tid så det kan bli svårt att hinna förast om det gäller en väldigt populär bok.

Man kan söka efter böcker per land, det finns snart 600 böcker i Sverige och man väljer själv om man vill skicka böcker utomlands eller inte.

Jag har tidigare lagt upp böcker på Bokbörsen men ibland kan det ta tid innan det blir sålda. Min filosofi är att jag ger hellre bort en bok till någon som verkligen vill ha dem och dessutom kan byta till mig en ny på köpet.

Uppdaterat 20070719:

Become a BookMooch power user

1 kommentar:

  1. Jag har skaffat en inloggning jag med, efter ditt tips, har inte hunnit fatta riktigt hur det funkar än... Jag måste lokalisera mitt ex av Små citroner gula. Det ska bli den fösta boken, som jag gladeligen, skickar iväg! :)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin