lördag 1 december 2007

Tema - jul adventskalender

after midnight

Bilden är tagen av various brennemans

Idag är det första december och därmed dags att öppna första luckan i julkalendern. Visst är det mysigt med tiden fram till jul, som barn kändes den ju evigtslång men nu rusar dagarna förbi. Vi har givetvis tittat på En riktig jul men barnen har fått klara sig utan den tillhörande papperskalendern.
Många lägger ner både tid och pengar på presentkalendrar till sina barn men behöver vi (eller barnen) ytterligare 24 små pryttlar? Chokladkalendrar känns inte heller så bra, dessutom är chokladen sällan god. I år har jag börjat med traditionen en julsaga om dagen, idén fick jag från beingfrugal.net. Jag lånade helt enkelt massor med julböcker på biblioteket som barnen får välja sagor från. En variant på idén kunde vara att köpa och slå in böcker som barnen sedan får öppna ett i taget.

Klart barnen skall ha en kalender
Här kommer lite tips på vad man kan fylla en adventskalender med om man vill ha en med lite mer användbart innehåll:
Biobiljetter
Pixiböcker
Strumpor
Fribiljetter ("får stanna uppe en kvart/halvtimme extra en kväll", "en extra saga ikväll", "slippa äta upp allt på tallriken")
Torkad frukt
Roliga reflexer
Klistermärken

2 kommentarer:

  1. Haha, jag som sparade tomma chokladkalendrar och trodde jag skulle fylla dem med godare bättre choklad :)

    SvaraRadera
  2. Jag har sparat en massa grejer ifrån när jag var barn, böcker, Rubiks kub, glasdjur, suddisar mm som jag tänkt att mina barn ska få någon gång. I år har jag använt en del av det till deras adventskalender. Mer om detta hittar du på www.martinasmorgonkaffe.blogspot.com
    Välkommen in på en kopp!

    /Martina

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin