måndag 10 december 2007

Mulen måndag & konsumtionshysteri

merry christmas deers card packs

Bild: hellojenuine.

Här har det inte hänt mycket. Jag blev fotad för ICA kuriren på lunchen, det är den sista intervjun på ett tag. Just nu är jag ganska trött på köpstoppet (och trött på att prata om det...) efter att ha varit tillfreds ett bra tag. Det börjar bli tomt i garderoben (men maken har erbjudit mig fri lejd till hans strumplåda), snart fyller dottern år och jag skulle även vilja köpa en leksak eller två till barnen. Dessutom är jag lite krasslig - igen, men nu har jag fått dunderantibiotika så förhoppningsvis är jag piggare snart. Nu är det så himla kort tid kvar, det vore dumt att ge upp nu.

Idag fick vi vårt första julkort - kul! Här är en kul grej man kan göra med sina julkort, en julkortsby! Kanske ett bra mellandasgpyssel för lite större barn.

Hos Sara fick jag tips om Svenskans artikelserie om konsumtion som jag har lyckats missa. Vad Sara skriver är precis det jag har funderat över i år:

Själv tänker jag mycket på min konsumtion. Jag försöker göra medvetna val. Men det är inte lätt. Hur ska man välja? Är det ok att shoppa om det är bra kvalitét? Om det är ekologiskt? Rättvisemärkt? Vad behöver vi egentligen köpa? Får man köpa onödiga saker? Stannar världen utan konsumtion? Varför blir jag så shoppingsugen på lördagar? Och när lönen har kommit? Varför vill jag unna mig någonting när jag är ledsen, glad eller har fått ett nytt jobb? Är köpcentrum verkligen våra nya kyrkor? Är shopping en religion?

I flera av artiklarna är det mode/shoppingbloggare som man har intervjuat. Jag blir matt bara att läsa om deras shopping ;-D

DEL 1: Shoppingjakt efter livet med guldkant - prylgalen.blogg.se & shoppingbloggen.com
DEL 2: Avund föder köphunger
DEL 3: Hemmabio på 37 kvadrat
DEL 4: "Det som var dyrt ville jag ha"
Läsarna om köpbegär
Män shoppar för mer än kvinnor
”Jag älskar att shoppa” - shopaholicmamman.blogg.se
Bästa prylen är den vi ännu inte köpt

Läs mer!

The Young Children's Super Fantastic Holiday Gift Guide of Glorious and Ample Proportions, 2007 Edition
En vit jul - Ge bort en vit jul - Köp gröna klappar! Här kan man hitta många bra julklappstips!

2 kommentarer:

  1. Hej Anki, jag förstår om du börjar tröttna lite nu i slutet...:-) Oj vad mkt uppmärksamhet ditt val gjort i media! ¨

    Vad tycker du om Svenskt näringslivs sago-kampanj??

    Ha det gott!! Krya på dig!
    Maria Hansson

    SvaraRadera
  2. Strumpor är väl förbrukningsartikel? (jag skulle varit med i Eftersnack och pratat om julfirande, men det blev inget)

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin