söndag 30 december 2007

100 bra förebilder 2007

A Hero is Part Human, Part Supernatural

Bild: Randy Son Of Robert

Tidningen Dagen har listat 100 bra förebilder, Elisabeth Massi Fritz, Stefan Edman, Annika Lantz m. fl... och så jag... Jag är förvånad men naturligtvis glad och rätt stolt!

Det som kännetecknar personerna på Dagens lista över bra förebilder är att det gjort något bra under 2007. Att de gjort någonting som vi all a kan lära oss och inspireras av. Och du, haka inte upp dig för mycket på siffrorna. Vikten av en förebild avgörs av den som ser och tar efter. Så, låt oss presentera Dagens lista över ... (*tam ta tam, trumvirvlar, konstpaus*) ... 100 bra förebilder 2007!

1 Jonas Helgesson. Föredragshållaren, ståuppkomikern och författaren ser en ära i att övervinna begränsningar. Läkare dömde honom till ett liv i rullstol men i dag har Jonas Helgesson inte ens handikapptillstånd till bilen. Egenföretagare och nygift, med boken ”Grabben i kuvösen bredvid” och en magisterexamen i historia i bagaget.
– Jag tror att Gud ler lite i himlen. Även om jag är väldigt envis är jag övertygad om att Gud lagt till sin välsignelse och hjälper mig varje dag med saker som jag vill göra, säger han i en intervju med Dagen i februari.

2 Ann-Christin Gramming. Köpstopp var nyårslöftet. Och det höll nästan hela vägen. Visserligen behövde barnen nya sängar men annars lyckades Anki hålla sig borta från shopping under ett helt år. Förutom sparade slantar har drivkraften varit att stå emot köphysterin och poängtera att jordens resurser är ändliga. – Det har jag verkligen lärt mig under det här året, att satsa på få saker med kvalitet i stället för att köpa många saker, säger hon till Dagen.

3 Ulf Samuelsson. Översvämningarna i Indonesien i februari gjorde många hemlösa. Men Ulf Samuelsson vid svenska ambassaden i Jakarta öppnade sitt hus för 60 personer, vilket gjorde att hemmet blev en uppsamlingsplats och en central för hjälparbetet.
– Jag insåg snabbt att mitt hus hade större chans att klara sig eftersom det ligger drygt två och en halv meter högre än de andra husen. Det var inte så mycket att fundera över, jag gick hem, bytte om till badbyxor och började lotsa in folk i huset, sa han till Svenska Dagbladet.

4 Maj Lundqvist. I Linköping finns en dam som 87 år fyllda fortfarande efter många år ställer upp som extraresurs på rasterna. Maj Lundqvist betyder mycket för barnen på lågstadieskolan i Lambohov.


5 Therese Eriksson och Denise Madsen. Fick försäkringsbolaget If:s stipendium Säkerhetsnålen för sitt projekt Maskrosbarn. Therese och Denise driver en ideell stödverksamhet för barn till missbrukande och psykiskt sjuka föräldrar.

Resten av listan hittar du här.

Läs mer!
Det nya nådens år

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin