tisdag 4 december 2007

Pepparkakor & klorin


Bilden kommer från Saatchi och Saatchi, Copenhagen, Denmark.

“To make people realize that saving the planet starts with them saving paper, we took a standard paper dispenser and made a simple modification with green foil and the silhouette of South America. This allowed us to prove that the survival of the forest is directly connected to what people consume.”
Jag provade Annas ekologiska pepparkakor tidigare ikväll men de var inte särskilt goda. Jag gillar å andra sidan bara några få sorter, främst våra egna hembakta (mormors recept), Göteborgspepparkakor och Kung Oscars pepparkakor (från Göteborgskex). Förhoppningvis skall vi baka pepparkakor till helgen, så kan jag ge bort ekopepparkakorna.

Joakim Hörsing har utvärderat den gröna bloggosfären hösten 2007. Köpstoppsbloggen tävlar mot Tredje Klotet och en massa andra intressanta bloggar. Just nu känner jag mig dock inte som någon grön bloggare. Jag har nämligen gått lös med klorin här hemma. Tidigare har jag alltid undvikit klorin men igår fick jag nog helt enkelt. Nog av sjukdom, vab och dietkost. Vi har varit sjuka i 4 veckor snart, det bara går runt.
Jag har aldrig tidigare haft någon renlighetsmani men det senaste dygnet har jag tvättat barnens sängkläder och soffiltar, desinficerat/tvättat deras leksaker, desinficerat badrum, tolaetter, pottan... Jag har köpt alkogel och barnen måste numera sprita sina händer innan maten. Jag har t.o.m kokat tandborstarna. Tillslut nådde jag den där fasen där man börjar slängar sakerna för att man inte orkar ta hand/tvätta/desinficera dem (ungefär som när man tröttnar på att packa inför en flytt och börjar slänga saker)...
För att bygga upp immunförsvaret har vi köpt probiotiska magdroppar på apoteket samt 4 olika proviva drycker (med probiotika), varav en ekologisk. Idag var vi ute i solen också, det känns som om det var evigheter sen den var framme!

Dessutom, jag vet att jag är sist med detta, men här kommer det i alla fall - avbeställ telefonkatalogen.

Läs mer!


Klä dina barn rätt i vinter! Det är bra att vara utomhus.

1 kommentar:

  1. Annas pepparkakor är goda och har blindskrift på paketet.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin