måndag 16 juli 2007

Bad hairday



Hårbilden är tagen av . Az med Creative Commons Licens.

I maj skrev jag om mitt frisörbesök där jag fick bakläxa på min no-poo rutin (mitt experiment med att ersätta shampoo & balsam med bikarbonat & äppelcidervinäger) Kort därefter köpte jag ett shampoo av märket MacUrth på Ekostore. Idag var jag på återbesök hos frisören (samma salong - ny frisör) som utbrast men vad är det du har i håret. Tydligen tål jag inte MacUrths ekologiska shampoo med "äkta och naturliga ingredienser". Jag har fått något som liknar skorv... Vad skall jag nu göra? Frisören rekomenderade ett dyrt salongsshampoo från Wella, men det borde ju finnas bra ekologiska alternativ?



I ett urklipp från Dagens Industri läser jag att Weleda har ökat sin omsättning med 40% de senaste två åren. Man har även öppnat en webbshop. Jag har tidigare provat Iris Cleansing Lotion och Calendulas barnprodukter men mest nöjd är jag med min hudkräm från Doktor Hauscka.

I DI weekend skriver Susanne Ljung om den naturliga trenden i skönhetshyllan (DI Weekend #22) och tipsar om märket Nude som sägs kombinera ekologi, etik och lyx. Ett annat märke som omnäms är Kimia och Stella McCartneys hudvårdslinje Care.

Läs mer!
SvD skriver om påsminkat miljötänkande, att miljövänliga alternativ i all ära inte känns lika lockande som de konventionella märkena.
"Konsumtion – källa till självförtroende". Utseende och yta och en ständig jakt på att passa in dominerar unga tjejers konsumtion, visar en kandidatuppsats i företagekonomi.
Hudnära kemi. Många skulle vilja se mer miljövänlig kosmetika. Och nu kommer krämer och läppstift som kallar sig naturliga. Men att hitta de garanterat miljövänliga produkterna är inte lätt.
The eco-capitalist bringing ultra-natural skincare to the masses (ur the Independant)

4 kommentarer:

  1. Surfade in på din blogg efter att ha suttit hela kvällen och surfat om skönhetsprodukter... och såg att du också skrivit om samma ämne! Men nu efter att ha kollat in dina som vanligt bra länkar, är klockan två på natten och det är dags att lägga sig.

    SvaraRadera
  2. prova antingen kakshampoot från lush, eller schampoo från dermanord?

    SvaraRadera
  3. Wow jag är imponerad av ditt tuffa köpstopp, mitt är nog inte tänkt att vara mer än några månader, kanske året ut. Ikväll käns det extra tufft efter att ha kollat in indiskans höstnyheter. Jag vet ärligt talat inte hur detta ska gå...

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Ninja. Dermanord kanske kunde vara något. Jag har svårt för att en gå förbi lush eftersom det doftar så starkt.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin