onsdag 11 juli 2007

Shoppingturism


I Dagens Industri läser jag att regnet att fått svenska folket att shoppa och drivit upp den sk, shoppingturismen till nya rekordhöjder. Under juni månad ökade klädförsäljningen med 6,5% jämfört med samma månad i fjol. I Ullared har försäljningen ökat med 35% sen midsommar. Från ICA rapporteras även att vi numera köper mer prylar än mat. På sommaren reser många för att shoppa även inom Sverige. Lågprisvaruhuset i Ullared är ett välkänt exempel liksom IKEA:s olika varuhus. och Glasriket. Dagens Handel skriver att Göteborg profilerar sig stenhårt mot utländska turister, att handlarna har hittat nya sätt att locka shoppingturister, bland annat genom samverkan med lågprisflyg som Ryan Air. Det känns inte speciellt bra med tanke på miljön och klimatet.
Själv har jag köpt färg och kämpar med att måla om därhemma. Tanken är att jag skall bli klar innan resten av familjen är tillbaka från Skåne. Jag hade dock glömt hur jobbigt att det är att måla, färgen som hamnar i ögonen, i håret, på golvet... Jag är helt enkelt ingen Martin Timell typ. Men jag har bestämt mig för att bita ihop och tänka på hur fint det kommer att bli efteråt. När "biblioteket" är ommålat skall vi flytta vårt sovrum dit och barnen skall ta vårt rum. Jag har en idé om att göra ett Tintininspirerat rum till barnen - det kan bli en utmaning med köpstopp.

Läs mer!
HUI-rapporten Shopping och shoppingturism – sommaren 2007
Dagens Handel vill satsa på Sverige som shoppingparadis
Gekås kritiseras för miljöförstöring - vilket de dementerar

Bilden på färgburken är tagen av Chris Campbell med Creative Commons Licens.

2 kommentarer:

  1. Intressant att köpstopp numera handlar om olika inköp som gjorts ;-)

    SvaraRadera
  2. Vi håller också på att kämpa med målningen av vårt hus. Tyvärr måste fönsterkittet bytas och det gör att hela projektet drar ut på tiden... och så att det regnat förstås.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin