onsdag 4 juli 2007

Can't buy me love (or happiness)



Långt innan Patrick Dempsey blev McDreamy spelade han en nördig tonåring i 80-talsfilmen Can't buy me love. Sensmoralen i filmen är bland annat att man inte kan köpa äkta kärlek vilket får mig att tänka på Zen Habits inlägg: A Guide to Escaping Materialism and Finding Happiness. Många av hans förslag på hur man kan sky/fly materialismen känns rätt bekanta vid det här laget, några har ingått i Bett R Worlds utmaningar andra i Weekely Simplicity Tips;


Begränsa TV-tittandet -Se Utmaningen v. 5-6: Ta en elektronisk paus
Skippa nyheterna - Se Weekly Simplicity Tips v. 17
Begränsa surfandet - Se Utmaningen v. 5-6: Ta en elektronisk paus
Ersätt tidningar med böcker (eftersom tidningar till stor del består av reklam)
Undvik shoppinggallerior
Vänta minst 30 dagar innan du köper något och se om du fortfarande vill ha det
Rensa i röran - Ett nytt och bättre liv...
Köp begagnat

Eftersom jag redan praktiserar ett flertal av ovanstående borde jag vara på rätt väg så därför tänker jag koncentrera mig på några av hans tips på hur man hittar sann glädje

Skapa en tacksamhetsdagbok
Vårda din hälsa
Försök att hitta mening med ditt liv
Känn dig själv

Lite flummigt men värt att tänka på. För övrigt har vi haft magsjuka här hemma men jag har ändå lyckats börja läsa Sisela Lindbloms De Skamlösa, boken som gav upphov till Väsk- och lyxkonsumtionsdebatten. Än så länge känns den inte speciellt kontroversiell, det skulle väl vara den kvinnliga huvudpersonens intresse för porr och lesbiskt sex då. På mitt nattduksbord ligger även Cecile Andrews Circle of simplicity och väntar, en bok som förhoppningvis kan bryta av fint mot de Skamlösas Stureplansfokus.

Bilden (som inte föreställer min barn...) är tagen av Bruno M. C. Gonçalves med Creative Commons Licens.

2 kommentarer:

  1. Vårda din hälsa tror jag är en oerhört viktig punkt. Lite som att du inte kan älska någon annan innan du älskar dig själv. Om du inte vårdar din hälsa, tar hand om din egen kropp, är du inte lycklig. En lycklig själ tar hand om kroppen den bor i. Och en lycklig själ och kropp är bättre rustad att ta hand om andra behövande. Min lärdom för i år. Somliga kallar min nyfunna intresse för min hälsa för en 30-årskris. Jag kallar det insikt ;-)

    Men jag vet också att för att vara lycklig måste man ibland tillåta sig själv att göra saker som inte är det bästa för hälsan. Bara det inte blir så ofta att det påverkar det långsiktiga välbefinnandet.

    SvaraRadera
  2. Tacksamhetsdagbok är inte fel, man kan skriva direkt i huvudet.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin