torsdag 5 juli 2007

De skamlösa



Nu har jag läst ut De Skamlösa och jaha jaså känslan kvarstår, jag hade nog väntat mig nåt mer. Enligt DNs recension skall boken "en skamlös satir över det materialistiska, konkurrensinriktade och nervösa nuet som speglar sig i sig själv men aldrig är nöjt med vad det ser." Visserligen kan jag se satiren men mitt problem är den osammanhängande storyn med bland annat insprängda noveller av den fiktiva författaren "Amanda". Jag började faktiskt kolla så att det inte saknades sidor i boken som jag har lånat på biblioteket.
Det intressanta i det konsumtionskritiksa sammanhanget är, som Daniel Åberg också påpekar, att boken knappt innehåller några referenser till varumärken, krogar eller liknande.
Boken handlar om Tito (adlig) & Nathalie (från en mindre priviligerad bakgrund) som jobbar på en veckotidningsredaktion. Nathalie ägnar sig åt sexuella fantasier, företrädesvis med lesbiska insla goch är förmodligen kär i Tito. Tito har precis träffat Erik, nybliven jur kand. Erik hoppar av en jordenrunt resa för Titos skull och i slutet avboken hägrar ett bröllop, eller gör det verkligen det. Erik är fixerad vid sina gamla flickvänner Jenny & Amanda men fantiserar ofta om att "sätta på män". Han har vissa drag av Patrick Bateman i American Psycho, samma narcissim uppblandat med våldsamma sexuella fantasier. I boken skymtar även Douglas, IT-snubbe med en faibless för tailändskor förbi, liksom Nathalies faster, den åldrade konstnärinnan som sörjer sin ungdoms kraft.
Här kan du läsa ett utdrag och kanske bilda dig en egen uppfattning om boken. Läs den för all del om du själv vill se vad hypen handlar om men vill du bli upprörd över handväskor & flärd du kan lika gärna läsa någon av Denise Rudbergs böcker, gärna Väninnan eller Jenny S.


Här kan du hitta vad andra bloggare skriver om De skamlösa av Sisela Lindblom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin