torsdag 10 februari 2011

Sista chansen: Shop til you drop



Filmen är skriven och regisserad av Gene Brockhoff och den distribueras av The Media Education Foundation som producerar dokumentärfilmer och annat material som ifrågasätter och kritiserar amerikansk massmedias sociala, politiska och kulturella inflytande.
Sista chansen att se filmen är nu på fredagen den 11 februari.

I den här filmen uttalar sig en rad olika personer. Filmen inleds med att Juliet B. Schor läser högt ur sin bok The Overspent American, följt av Duane Elgin (författare till Voluntary Simplicity) och Cecile Andrews (som skrivit Slow Is Beautiful och Circle of Simplicity)

Övriga som förekommer i filmen är:
Peter Whybrow, författare till American Mania: When More is Not Enough
Chris Jordan, fotograf/konstnär
James B. Twitchell, Professor på University of Florida
Julian Darley, medgrundare till Post Carbon Institute
Eli Jaxon-Bear, författare till Sudden Awakening
Rod Gorney, Ashley Montagu Institute
John de Graaf, medförfattare till Take Back Your Time
Carol Holst, grundare av Postconsumers
David Room, grundare av Energy Preparedness

I filmen nämns Thorstein Veblen som en av de första amerikanerna som kritiserde överkonsumtionen kring förra sekelskiftet. Han skrev boken The Theory of the Leisure Class (som du kan hitta via Project Gutenberg)

Juliet Schor tar upp uttrycket "Keeping up with the Jones", hur man i efterkrigstidens USA började konsumera för att man jämförde sig med grannarna, kanske för att man aspirerade på en annan typ av livsstil. Konsumtionen grundade sig mer på en social statusjakt snarare än att reklammakarna som talade om vad man skulle köpa. På 70-talet började detta förändras av olika anledningar. Allt från att kvinnorna började förvärvsarbeta mer, att de rikas konsumtion blev mer synlig och man umgicks mer med TV & massmedia och mindre med grannarna.


Reklamfilmerna säljer inte bara varor. De säljer värderingar och inställningar till livet.
Även den här dokumentären tar upp reklam riktad till barn (och lyfter fram att Sverige har stiftat lagar som förbjuder reklam riktad till barn under 12 år).Vidare tar dokumentären upp vår lust efter nya prylar kopplat till kroppens belöningssystem men även de sociala faktorerna som påverkar oss.Konsumtion är social kommunikation.
I slutet av dokumentären diskuteras miljömässiga aspekterna av vår ohejdade konsumtion.De växande avfallshögarna, hur vår livsstil påverkar andra delar av världen,

Efter att ha sett de här dokumentärerna känner jag mig mer än lovligt förvirrad över min egen konsumtion. Köper jag något för att jag vill ha det eller behöver det - eller är det för att någon annan säger år mig att jag behöver det. Då är det faktiskt enklare att sluta konsumera allt som inte är nödvändigt - men hur drar men den gränsen. På ett sätt kommer jag tillbaka till mitt köpstoppsår där varje köpbeslut bedömdes ur ett nödvändighetskriterium och där jag bara köpte något om jag inte kunde låna, byta eller köpa begagnat. Visserligen shoppar jag medvetet nu men det blir ändå en del köp som inte är helt genomtänkte och planerade.

Boktips från dokumentären

The Theory of the Leisure Class by Thorstein Veblen
American Mania: When More Is Not Enough by Peter Whybrow
The Overspent American: Why We Want What We Don't Need by Juliet B. Schor
Slow Is Beautiful: New Visions of Community, Leisure and Joie de Vivre by Cecile Andrews
Voluntary Simplicity: Toward a Way of Life That Is Outwardly Simple, Inwardly Rich by Duane Elgin
Sudden Awakening: Into Direct Realization by Eli Jaxon-Bear
Take Back Your Time by John de Graaf
Get Satisfied: How Twenty People Like You Found the Satisfaction of Enough by Carol Holst and Peter Whybrow
Branded Nation: The Marketing of Megachurch, College Inc., and Museumworld by James B. Twitchell
High Noon for Natural Gas: The New Energy Crisis by Julian Darley

1 kommentar:

  1. Du inspirerar mig väldigt mycket, så jag har gett dig en award! Finns att hämta inne hos mig!

    Pernillas pysselblogg

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin