torsdag 10 februari 2011

Sista chansen: Därför shoppar vi



Dokumentär från 2009. Baserar du dina inköp på fakta? Det är bara som du tror, i denna dokumentär möter vi människorna som bestämmer vad du ska gilla, vilka färger som gäller i år, hur ett lyxhotell ska dofta och hur en dammsugare ska låta.




Vi kan stänga ögonen men vi har svårt att stänga av näsan
Den här dokumentären handlar om makten över konsumenternas sinnen. För vi Vi handlar inte rationellt utan låter oss ofta luras våra sinnen.
Först ut är Sissel Toolas, en norsk kemist som är doftexpert. Därnäst en psykoakustiker som arbetar med ljud. Han menar att ljuden är otroligt viktiga, att de bland annat kan kommunicera kvalitet.

"Vi måste veta vad de vill köpa innan de vet själva"
Per Nimer, designchef Akzo Nobel pratar om hur färger påverkar våra sinnen: "Färgen är en viktig del av produkten" & "En produkt i fel färg säljer inte". Han pratar även om trender som att återanvändning av material är väldigt trendigt just nu och att det följer trenden med ekologiskt, hållbart och miljövänligt som är inne nu.

Jan Tenhaven heter mannen bakom filmen. Dokumentären var intressant men ganska långrandig. Mest intressant var nog doftdesignerns arbete. Kanske för att hon verkar vara en intressant person rent allmänt.
Frågan är hur man som konsument ska kunna värja sig och göra ett medvetet val när det är så många olika faktorer, så mycket pengar som plöjs ner för att vi ska välja vissa produkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin