onsdag 2 december 2009

Två små böcker om tid

Är du stressad så här innan jul? Då kanske de här boktipsen kan vara något för dig... Idag handlar det om två små böcker om tid, Konsten att göra det man vill med sin tid och Guld. Bägge böckerna är lika i det att de handlar om tid oc att de är små till formatet sett men de är ändå olika.

Tid


Konsten att göra det man vill med sin tid

Tycker du att du har ont om tid? Det har du inte. Du gör bara fel saker! Om du rensar bort dina tidstjuvar ur din tillvaro kommer du att kunna frigöra massor av tid till det du egentligen vill göra.

I den här boken ligger fokus mycke tpå sk. tidstjuvar. Boken innehåller en hel del bra men inte så nydanande tips, skaffa en bra almenacka (eller två) skriv kom ihåglistor (gärna på baksidan av gamla kuvert), betala räkningar vi internetbanken osv..
Det märks att den här boken som kom ut har några år på nacken, just hur fiffg datorn och internet är men också tipset om att använda telefonsvaraen. Fler och fler som jag känner har skippat telefonsvarare på sin fasta telefon (om de ens har en fast telefon). Med mobiltelefonerna kan man oftast bli nådd ändå. Själv måste jag erkänna att jag ofta glömmer att lyssna av vår telefonsvarare "i den fasta telefonen".
Men den innehåller samtidigt en hel del tidlösa råd som att dra ner på slentrianmässigt TV-tittande och räkna på om det egentligen lönar sig att ta bilen till jobbet.

Om författaren
Författaren Birgitta Sandberg-Hultman är förutom författare, ingenjör, radiokrönikör även kursledare. Hon är trebarnsmor och sedan några år bor hon på en gård i Skåne där hon också har djur. Det här är hennes femte bok, tidigare har hon skrivit böcker som En begåvad flickas anteckningar om det mesta från tarmrening och vitaminer till njutningsbad och platt mage och Tänk dig rik - och bli rik!

Guld

I maj förra året recenserade jag Bodil Jönssons klassiker 10 tankar om tid. Det som jag burit med mig mest från den boken är tankarna om ställtid - tiden vi behöver för att ställa om mellan olika aktiviteter. Jag märker tydligt på mig själv att jag ibland har ett ökat behov av ställtid, ofta sammanfaller det med att jag är mitt inne i en stressig period.
Boken Guld sägs innehålla Bodils samlade klokskaper, hennes samlade sina guldkorn, de allra viktigaste av de tankar och resonemang som hon delat med sig av i sina populära böcker genom åren. Mycket känns igen från tidigare böcker men en del tankar har som sagt utvecklats. Bokens illustrationer av Robert Nyberg är rätt kul!
Em hel del känner igen från min egen vardag även om jag tack och lov inte har drabbats av den möteströtthet som beskrivs. Mycket av det som boken handlar om är självklarheter men ändå sådant som vi för reflektera över. Så här skriver författaren om tidstjuvar:

Särskilt stöldutsatta områden är ställtiden och den tomma tiden. Det behövs starka stängsel och absoluta kryss i almenackan om de skall kunna fredas.

Författaren identifierar 4 olika områden som typiska tidstjuvar; prat, nätverk och möten, teknik samt media. Hon rekommenderar bland annat att man skaffar en "pratpausräknare" för att hålla koll på hur lång tid det går mellan småpratet. Hon tycker även att man skall vara uppmärksam på tidspresenter, pauser som man kan ägna åt ställtid.

Om författaren Bodil Jönsson är professor i rehabiliteringsteknik på Certec vid Lunds tekniska högskola. Förutom sin vetenskapliga produktion har hon skrivit fem böcker. Den första Tio tankar om tid blev en ögonöppnare och storsäljare när den utkom 1999 och har följts av bland andra I tid och otid och Vunnet och försvunnet. För någon månad kom hennes bok Tio tankar om tid - tio år senare ut och den vill jag också läsa.

Mer
Så kan du bli en tidsbalanserare
Martin reflekterar över ställtid

4 kommentarer:

  1. För någon månad kom hennes bok Tio tankar om tid - tio år senare ut och den vill jag också läsa.

    Du kan få moocha den någon gång framöver, fast just nu är den utlånad.

    SvaraRadera
  2. Bra böcker.
    Nej, vi julälskare är inte stressade, vi är klara nu. När alla andra stressar och springer i affärer, sitter vi hemma med glögg
    och läser bra böcker :)

    SvaraRadera
  3. Bodil Jönsson bloggar roligt och tänkvärt på Seniorbloggen.se! http://seniorbloggen.se/staende-skribenter/varifran-tror-sas-att-pensionarer-kommer/

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin