torsdag 3 december 2009

Tema jul - julklapappar att undvika

a holiday gift: candied pecans

gluten free candied nuts , bild: elana's pantry

I Simply Stated bloggen kan man läsa om Gifts: 8 Things To Avoid. Bland exemplen finns alkohol, musik, mat, saker med päls och saker som luktar. Hon avråder även från att ge bort upplevelser i form av medlemsskap och blommor/växter. Själv gillar jag särskilt att ge bort ät- och drickbart även om jag naturligtvis tänker på det här med eventuella allergier och jag får gärna skivor och böcker i julklapp så jag tycker att hennes lista är ganska trist.

Vad tycker du att man inte skall ge bort?

11 kommentarer:

  1. Ledsen men hemlagade godisburkar vill jag inte ha.. gärna gott vin:)

    SvaraRadera
  2. Och jag som gillar hemlagat godis :-) Särskilt grannens chokladkola...

    SvaraRadera
  3. Prydnadssaker. Kläder ( svårt att hitta rätt stil).

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas att ingen kommer komma på tanken att ge vår son leksaksvapen..

    SvaraRadera
  5. Jag tycker inte att man ska ge bort krims-krams och prylar bara för att. Då ger jag mycket hellre ett presentkort, en välgörenhetsgrej eller ett vanligt kort. Allt som går att använda, matvaror, thé, kaffe, marmelad osv tycker jag är bättre än nån pryl eller scarf som bara ligger och skräpar sen. Jag vill personligen inte ha en spikmatta och kommer inte att ge bort nån heller, om det inte är ett uttryckligt önskemål förstås.

    I år struntar vi vuxna i det obligatoriska penga-bytet. Med svärfamiljen lottar vi ut presenter och med min familj har vi lottat ut varsin person att hitta en julklapp åt. Jag föredrar den senare varianten, ett allmän julklappslotteri riskerar att bli väldigt mycket krims-krams och påhittiga tramsprylar som ingen egentligen behöver eller vill ha.

    SvaraRadera
  6. Jag tycker det är smartare att lotta innan vem man ska handla present till. Då kan man lägga lite energi på att hitta den där himla bra presenten till just den personen. Som alternativ till det ofta krimskramsiga julklappslotteriet vi vuxna gärna håller oss med.

    Jag köper inte vapen, inte låtande saker och inte elektronik i julklapp i år.

    SvaraRadera
  7. Välgörenhet är bra, men inget jag önskar mig i julklapp...att någon ska skänka pengar i "mitt" namn och sen ge mig ett gåvobevis. Tråkig julklapp! De kan väl skänka pengar i sitt eget namn, och sen strunta i att ge varandra julklappar. I vår familj har vi inte gett de vuxna julklappar på 20 år. Jag brukar köpa någon till mig själv så jag får något att öppna, och sen lägger jag gärna av mina egna pengar på något välgörande ändamål. I år blir det för tredje gången i rad att skänka julklappar till barn som firar jul på kvinnohem ,som har föräldrar som sitter i fängelse eller av andra sociala eller ekonomiska skäl inte firar någon jul och inte får några julklappar. Göteborg ger heter det som för tredje året arrangeras i Göteborg och julklappar samlas in på Gothia Tower

    SvaraRadera
  8. Trist lista, för just den typen av presenter är fint, som liksom "försvinner", man kan äta upp eller njuta av en stund. Man vill ju sällan ha fler saker, prylar.

    SvaraRadera
  9. P.S.
    En flaska vin kan man gott ge till personer man känner, inte till nån som kanske har problem..

    SvaraRadera
  10. Tror det är svårt att sätta upp exakta riktlinjer eftersom människor är så olika, både mottagare och givare. En bra tumregel för julklappar (och gåvor i allmänhet) är: ge så att den sammanlagda lyckan ökar. Det vill säga:
    Var snäll mot mottagaren.
    Var snäll mot mottagarens tid.
    Var snäll mot människor och miljön.
    Var snäll mot dig själv.
    Läs mer på:
    http://cykelidag.se/2009/11/24/snalla-tomten-coachen/

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin