måndag 14 december 2009

Matmåndag: 7 livsmedel som man kanske bör avstå från

I say, Tomato.

Bild: Paul Watson

Julen är ju i mång och mycket en högtid som handlar om mat. Häromdagen läste jag artikeln The 7 foods experts won’t eat där man kan läsa om handlar om både livsmedel och förpackningstyper. På listan hittar man:

  1. tomater på burk - > välj andra typer av förpackningar
  2. nötkätt från djur uppfödda på majs -> välj andra typer av kött
  3. mikorvågspopcorn - > gör popcorn på spisen
  4. ej KRAV-märka potatisar - >välj ekologiskt
  5. odlad lax - > välj grönlistad fisk
  6. mjölk som innehåller hormoner -> välj ekomjölk el sojamjölk
  7. konventionellt odlade äpplen -> välj ekoäpplen
Själv väljer jag tomater på tetra, är vegetarian och köper ekologiskt men det här med fisk är inte alltid så lätt. Efter att ha läst vad fiskfoder innehåller så är jag inte längre så sugen på lax. När jag gjorde research för de här inlägget jag läste den här kommentaren i ett forum:


Personligen äter jag mycket lax och håller mig till de "röda prislapparna" - kollar inte om den är vild eller odlad - den är ju i alla fall död!

Så kan man ju också resonera....

9 kommentarer:

  1. Det låter lite som om du äter lax men är vegetarian. Hur går det ihop? Fisk är kött.

    SvaraRadera
  2. Jag blir lite fundersam när det gäller äpplen! Efter vad jag har hört är det viktigare med närodlade äpplen än eko-äpplen. Eko-äpplen är ju tyvärr oftast från t.ex. Nya Zeland!

    SvaraRadera
  3. Intressant lista. Vi köper faktiskt tomater på burk ibland, men nu blev jag påmind att genast sluta med det. Förutom det är det även för mig fisken som är mitt problem. Har dock minskat mitt laxintag betydligt i år, jämfört med tidigare.

    Linnea - som vanligt handlar det om vilken aspekt man tittar på. Experten som valt ut äpplena har "giftaspekten" i fokus. Jag gissar att "klimataspekten" har varit i fokus när närodlade äpplen prioriterats framför ekoäpplen.

    SvaraRadera
  4. Hans - jag har varit vegan tidigare men är för tillfället ovo-lakto/fisketarian.

    SvaraRadera
  5. I så fall får jag väl säga att jag är fuskvegetarian åt andra hållet -- jag äter inte fisk. ;) Finns det någon specialbeteckning för det också?

    SvaraRadera
  6. Lammköttbullar och egna äpplen äter vi. Och många tål Wapnös ohomogeniserade mjölk av lyckliga frigående kossor (getmjölk finns i hälsookostaffärer, många tål det).

    SvaraRadera
  7. P.S.
    Havremjölk är godare än sojamjölk
    (dessutom odlar vi inte soja i Sverige)

    SvaraRadera
  8. Hej
    Så vitt jag vet är det förbjudet att fuska upp svenska kor med tillväxthormon för att öka mjölkproduktionen sen innehåller ju all mjölk tillväxthormon för att kalvarna skall börja växa...

    SvaraRadera
  9. Bra idé med alternativ jul.

    Själv har jag helt skippat julklappar (barnen får) och köper istället till barn som bor på kvinnojourer med sina mammor. Och till min födelsedagsfest önskade jag mig julklappspengar till dessa barn istället för presenter till mig själv. Det ger så mycket mer än att hysteriköpa till någon som redan har det mesta. Det är ingen revolutionerande god gärning, utan något som alla borde göra. Testa själva!

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin