söndag 20 december 2009

Tema Jul - Sista minuten julklappar och min egen önskelista

i can has presnits?

Bild: Ryan Grove

Än finns det tid att fixa de sista julklapparna. Jag har ett par kvar att ordna men det hoppas jag hinna i början av kommande vecka. Det är fördelen med att jobba centralt.... Här kommer några tips:



Ätbart
hembakt bröd
hemgjord sylt: "grape jelly",
choklad

Drickbart
Te, någon färdig blandning eller varför inte skapa en egen?
Chai Latte Mix
Vin

Användbart
En lite lyxigare tvål
Ljus (köp bivax och rulla egna om du har tid över)

Pysslat
Fotobok - Snapfish har t.e x en koppling så att du kan lägga in bilder från Flickr
Fotoalbum - snabbframkalla och sätt in årets bästa bilder
Ge bort något stickat eller ännu bättre - lär någon att sticka eller virka


Barn
Prylar och annat som uppmanar till utomhus kul
Leksaker som lär barnen om miljö och återvinning

Upplevelser som räcker lite längre
Science pass från Universeum
Årskort till Göteborgs museer
Presentkort på något studieförbund eller en föreläsningsserie
Tidningsprenumeration
Biobiljetter - hos mindre biografer kan du ge bort presentkort eller medlemsskap
En spellista på Spotify - den nya tidens blandband

Webbmagasinet Hållba rlivsstil har fler bra tips

Själv försöker jag att konsumera på ett hållbart/medvetet sätt vilket innebär en blandning av prylar och upplevelser, återvunnet, begagnat, Rättvisemärkt, ekologiskt och gärna så att jag kan stödja lokala butiker eller hantverkare. Det här skulle jag kunna tänka mig under granen i år...



Nu när barnen är så pass stora att vi kan ha knivarna framme skulle ett knivställ från DuMonde passa bra. Det är gjort av bambu och producerat i Vietnam på goda villkor för hantverkarna)


Showerdrop (från Smarta saker) är en enkel vattenförbrukningsmätare som talar om när man passerat rekommenderad normalförbrukning. Det skulle vara intressant att se hur mycket vatten man egentligen gör av med.











EcoMIG, ett frågespel i fickformat, där frågorna har koppling till alla aspekter av vår planet. Det skulle passa bra under julhelgen medan vi äter upp resterna av marsipangrisarna.
Dessutom är alltid böcker, varma sockor och choklad välkommet :-)


Vad önskar du dig?

1 kommentar:

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin