tisdag 22 december 2009

Tema jul - sista minuten tips, en julklapp som ger mer



Årets julklapp från/för Stadsmissionen i Göte borg är en stjärna i kristall designad av Erika Lagerbielke för Orrefors. Kostnad 249 kronor + porto. Överskottet från försäljningen av kristallstjärnan går till Stadsmissionens arbete. Tillsammans med Stadsmissionen ger du utsatta Göteborgare en godare jul och ljusare framtid. Köp stjärnan här.

Stärnan kan även köpas i Stadsmissionens försäljningsbod på Liseberg (13/11-23/12) samt på Konserthuset.

2 kommentarer:

  1. själv ringde jag Faktum och påtalade att jag hade märkt att de hade höjt priset till 50kr nu vid jul,men att de hemlösa inte fick mer i kassan för det,??
    jag föreslog att de hemlösa skulle få 30kr utav de 50 nu till jul,för att kunna ha det LIIITE bättre såhär i juletider. sedan påtalade jag oxå att faktum har ju faktiskt massa sponsorer...men grejerna verkar inte komma de hemlösa till godo?? hon jag pratade med sa att de hänvisar till statsmissonen osv för där kan de köpa kläder?? KÖPA?
    är man en förening som vill hjälpa dem hemlösa ska man inte bara yrka på att FAKTUm är deras"jobb" dvs faktums rll i det hela verkar vara som vilket jobb som helst!?? de kommer dit köper sina tidningar för att sedan gå ut och sälja dessa? detta måste jag få mer klarhet i,det blir till att intervjua FAKTUM och personerna bakom! såhär får det nte gå till,då ade ju nästan jag kunnat göra mer som privatperson för de hemlösa!

    SvaraRadera
  2. öh, hänger inte riktigt med här. i vanliga fall köper försäljarna tidningen för 20 kronor och säljer den för 40. julnumret köpte dock försäljarna för 25 och sålde för 50. så visst fick försäljarna mer i kassan för varje sålt nummer.

    sedan tror jag aldrig att faktum sett det som sin roll att skänka saker, typ kläder och liknande till hemlösa - det finns en rad välgörenhetsorganisationer som ser detta som sin uppgift. faktum erbjuder sysselsättning och möjlighet att tjäna egna pengar så att hemlösa människor just ska slippa förnedra sig och stå med mössan i hand och be om att få gamla kläder och annat som bättre bemedlade människor tröttnat på att äga. genom att sälja tidningen får hemlösa människor möjlighet att tjäna pengar så att de kan köpa det de behöver.

    känns enligt min mening som ett jädrig mycket mer sympatiskt upplägg. det är väl skitbra att det är som vilket jobb som helst att sälja faktum. just lite normalitet är väl precis vad människor som hamnat utanför behöver.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin