lördag 4 september 2010

Gästinlägg: Ett rikt studentliv, trots knappa medel

Festival

Just nu befinner jag mig på resande fot och lämnar plats för några gästbloggare. Dagens inlägg är skrivet av Caroline.

Carolina heter jag och studerar vid högskolan sedan 2,5 år tillbaka. Frivillig enkelhet och miljön är två områden som jag känner mycket för och har haft mycket användning av i mitt liv som student. Jag älskar att umgås med andra människor och gillar allt som har med mat att göra, vilket ofta är en lyckad kombination. Jag spenderar mycket tid med min pojkvän som jag delar många upplevelser med. Mellan detta försöker jag träna för att må bra och samt kludda lite färg på målardukar ibland vilket är en skön kontrast till det akademiska.

Studenttiden är en härlig period för många. Även om skolan kräver mycket slit och ansträngning från vår sida ger den också mycket tillbaka. Precis som det i arbetslivet finns människor med varierande livssituationer, finns det studenter vars tillvaro skiljer sig mycket från varandra.
Det som vi oftast har gemensamt är den knappa ekonomin. En del studenter väljer att jobba vid sidan av studierna. En del, däribland jag själv, väljer att ta den konsekvens det innebär för ekonomin att inte arbeta extra. I båda fallen krävs ett smart upplägg för ekonomin som håller för den långa tid som vi kommer att spendera som studenter. Det är här som det kan passa att ta sig en rejäl funderare på vad som är viktigast att tillgodose i sin tillvaro. Många studenter har familj och bostäder som kräver en större ekonomi än för oss som bor i små ettor med utgifter som till största delen berör oss själva.

Därför behöver vi använda vår uppfinningsrikedom för att ändå skapa en tillvaro med utrymme för ett rikt liv, trots knappa medel.

Inom en studentbudget finns det ofta inte utrymme för någon större konsumtion för varor som kläder, prylar och dyrare tjänster. Inte heller kan vi spendera någon större summa på resor och andra sociala aktiviteter. Men måste detta innebära att tillvaron behöver vara fattig? Alla som har varit eller är i en ekonomiskt ansträngd situation kan intyga att det finns relativt få fördelar med att behöva begränsa sig på grund av sin ekonomi vid de tillfällen då andra kan välja att delta eller konsumera. Därför behöver vi använda vår uppfinningsrikedom för att ändå skapa en tillvaro med utrymme för ett rikt liv, trots knappa medel.

De idéer och tankar som Köpstoppsbloggens inlägg berör kan vara en stor tillgång när man lever som student. Vad är viktigt för just dig? Behöver jag verkligen ha samma konsumtionsmönster som tidigare eller kan jag se det här som en chans att verklig se vad som berikar min tillvaro? Jag tänkte därför ge lite tips om vad som kanske kan underlätta för dig som student (eller för dig som bara vill ha inspiration givetvis) och förhoppningsvis bidra till en ekonomi som kan fungera.
  • Ha en buffert som säkerhet. Detta kan vara svårt för vissa att tillgodose men försök att åtminstone ha en mindre summa på ett separat konto eller liknande för oväntade utgifter. När både tandläkarkostnaden och en hög med studentlitteratur ska betalas kan det kännas skönt att ha den där sparade summan. Även här gäller det att kunna prioritera och tänka lite på den närmaste framtiden för eventuella utgifter som kommer att gräva stora hål i ekonomin.
  • Gör upp en budget. Jag vet. Detta är något som många tycker är rent ut sagt skittråkigt och inget som orkas göras varje månad. Du lever under knappa omständigheter, så gör åtminstone en uppskattning för hur du kan fördela dina inkomster. Här kan det vara bra att sätta sig ner en stund och tänka lite på vad som är viktigt för dig. Personligen berikar mina vänner och pojkvän mitt liv mer än något annat så jag väljer att spendera en större del av min budget på aktiviteter jag gör tillsammans med dem och inte materiella ting. För till exempel dig som har familj kommer din budget innehålla en mängd andra poster som är viktiga för just dig, precis som varje livssituation är unik på sitt sätt.
  • Leta efter studentrabatter och erbjudanden. Här kan det finnas pengar att spara! Hör efter när du ska köpa något om de har speciella förmåner för studenter. Fråga dina studentkompisar om de vet var det finns att få eller sök på nätet. Dessutom är mycket gratis för alla, som att låna böcker på biblioteket.
  • Ta tillvara på det som skolan kan erbjuda. Vi har till exempel bio en gång i månaden som hålls i en stor föreläsningssal, helt gratis! Det som anordnas på skolorna genomförs i stor utsträckning av andra studenter och vet hur tajt budget vi har. Därför brukar de anordna grejer till en låg kostnad eller ibland helt gratis! Att delta i skolans aktiviteter är även jättebra tillfällen att lära känna nya människor.
  • Köp begagnad studentlitteratur. Studentlitteratur har oftast hutlösa priser och vanligtvis behövs en hel mängd med böcker till varje kurs. Köp begagnat av andra studenter eller försök låna på biblioteken (och miljön blir glad).
  • Köp begagnat eller byt när du behöver något nytt. Behöver du verkligen en sprillans ny soffa under studenttiden? Eller att ha en rad uppsättning med jeans? Hör med dina vänner om ni kan låna av varandra och helt plötsligt få en större garderob till mycket mindre pengar. Dessutom är det mycket snällare mot miljön.

Så, det var några studenttips som jag ville dela med mig av. Ekonomin kan vara ett gissel för många och även för mig. Men med lite idéer och finurlighet har jag ändå utrymme för att ha en rolig studenttid. Jag har kommit underfund med att det inte är ytterligare en tröja i garderoben eller en ny vas som gör mitt liv rikare, utan att spendera mycket tid med andra människor som jag älskar. Och det behöver ju inte kosta något alls egentligen.

1 kommentar:

  1. Mycket bra inlägg!

    När jag studerade så ansåg jag mig inte ha råd med ett regelbundet sparande men något som jag gjorde var att jag jag betalade det mesta kontant. Och varje gång jag fick en 20 kr-sedel i växel så lade jag den i en låda hemma. Det blev mitt sparande! Den där lilla högen med 20 kr -sedlar räddade mig många gånger under min studietid. Dock var jag kanske inte så noga med VAD pengarna fick gå till, de kunde lika gärna användas på en utekväll som till litteratur..

    Men det jag vill ha sagt är att även ett litet sparande kan vara värdefullt. Så avfärda inte tanken på att spara lite pengar bara för att du är en "fattig student", några tior då och då kan verkligen bli en räddning längre fram.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin