måndag 5 april 2010

Matmåndag: hur smakade din choklad?

påskpresent

Påskpresent

Min målsättning den här påsken var att ta det lugnt, vila mitt knä, umgås med familjen och att äta massor med godis. Men all choklad kan lämna en bitter eftersmak i munnen. Enligt SwedWatchs rapport ”Chokladens mörka hemlighet” som kom 2006 arbetar 200 000 barn på kakaofälten. Chokladen smakar inte lika gott när man vet att kakaon många gånger är odlad av arbetare som lever under mycket svåra förhållanden och hanterar bekämpningsmedel utan skydd.

Det kan även vara svårt att hitta påskgodis utan konstgjorda färg- och smakämnen eller syntetiska sötnings- och konserveringsmedel. Jag brukar köpa mitt godis på Ekostore i Göteborg och ett annat tips är Ekodirekt som säljer ekologiskt godis utan tillsatser, t. ex gelégodis, marshmallows, karameller, kolor, ekologiskt tuggummi, lakrits, och choklad. Mina barn älskar smågodis så ett stort plus för mig är att det dessutom finns en hel del sorter som inte innehåller gelatin.

Vissa bloggläsare minns kanske att jag skulle ha sockerstopp i mars och det funkade hyfsat ända tills jag skadade knäet. Då tyckte jag så synd om mig själv att jag började äta godis igen. Men fr.o.m imorgon skall det bli bot och bättring, nu väntar godisstopp igen och ett allmänt hälsosamt leverna för att kompensera mitt påtvingande stillasittande liv.

Mer
Is There a Chocolate "Conspiracy"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin