lördag 2 januari 2010

Det nya svarta 2010

2010 !

Bild: pfala

I Det nya svarta, ett nyhetsbrev från Trendgruppen om trender, prylar, design, mode, kultur och allt annat förutspår Stefan Nilsson hur vi kommer att tänka kring konsumtion och mat under det kommande året.

Den nya konsumtionen
Vi är trötta på att gå i tråkiga butiker, slentriankonsumtion är desutom dåligt för miljön, och enligt Stefan kommer vi att tänja på gränserna ett varv till. "Begreppet ”swop store” börjar lanseras. Det är helt enkelt en fast fysisk lokal som kontinuerligt ändrar innehåll. Ena veckan är det en PlayStation 3-försäljning, veckan efter modebutik för Opening Ceremony och tredje veckan är det en konstmarknad". I New York finns "butiker" eller snarare ytor som kan fyllas med lite av varje som 303 Grand och Openhouse Gallery. I London finns Dover Street market som brukar arrangera lite olika tillfälliga utställningar i sina lokaler.

Den nya maten
I mitten på september släpptes boken ”Hemma hos Melker Andersson” (recension kommer i februari), en bok om "att slåss med alla hemma- och familje-uppdrag och ändå ordna med lite bra mat". Enligt Stefan kom boken helt rätt i tiden, vi har nämligen bytt fokus från weekend-gourmet och till bra vardagsmat. "


Vi har sett professionella kockar göra extravagant mat men det är vardagen som är den riktiga utmaningen. Det handlar fortfarande om den trend som började 2009, dvs att signalera med tidsreferenser. Den som har tid att baka bröd vinner. Och nu alltså vardagsmat. Den som har tid att laga mat för sin familj är en bra kille eller tjej"
Jag tror absolut att fokus hamnar på vardagsmaten, dels genom att vi lagar husmanskost (i vid bemärkelse) på närodlat och ekologiska råvaror men ochså att vi försöker minska matslöseriet genom att ta tillvara på rester och planera bättre - trots all tidspress.


Ottonytt_Omslag

Trendgruppen har även nominerat Otto von Busch till årets ”utmanare”.


"Årets mest intressanta utställning visades i Jönköping och heter Craftwerk 2.0 och har curerats av västkustska Otto tillsammans med Clara Åhlvik. En utställning med hemmagjorda Pradaväskor, sms-broderier och argt, snyggt och engagerande hantverk. Förutom den här utställningen så har Otto också lyckats vrida modediskussionen ett varv till med sin modeaktivism där brukaren adderar sin identitet på den köpta produkten."
2009 gav Otto von Busch ut Becoming fashion-able, är en ombearbetning av hans slutsålda doktorsavhandling fashion-able.n på Camino.


Vad tro du om konsumtion och maten 2010?

2 kommentarer:

  1. Heja Otto! Men mest heja den som började virka kopiorna av Pradaväskor:)

    SvaraRadera
  2. Vardagsmaten tror jag också på. Det är lätt att svänga ihop genomtänkt lyxmat en lördagskväll med gott om tid, men faktiskt väldigt svårt att planera vardagsmaten på ett bra sätt, dag ut och dag in, där det ska gå snabbt och lätt att slänga ihop nåt. Tycker jag då.

    Bra inlägg.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin