onsdag 10 juni 2009

Bokonsdag: Skriet från kärnfamiljen

Skriet från kärnfamiljen


"...kärnfamiljen 2009 är ingen idyll. Sverige är fullt av utarbetade mammor med hundra bullar i luften, pappor som räknar på bostadslånen och stressade barn"

För ett tag sedan skrev jag om Familjens projektledare och det här är en bok som delvis är inne på samma område, nämligen familjen och jämställdhet. Boken är skriven av Rebecka Edgren Aldén & Tinni Ernsjöö Rappe. I boken diskuteras det sk. livspusslet, mansroller, kvinnoroller men även till viss del konsumtion och downshifting.

Äkta och falsk downshifting
Ett flertal kapitel inleds med "scener ur verkliga familjer", bland annat porträtteras två vitt skilda familjer där en eller bägge parter väljer att arbeta deltid för bättre livskvalitet. Det ena är familjen där bägge föräldrara jobbar deltid, familjen bor i en liten lägenhet och har valt bort all livstilsinflation. I den andra familjen är mamman hemma för att klara av alla måsten. Bägge kan nog på ett ytligt plan ses som downshiftade familjer men författarna lyfter fram det sistnämnda exemplet som fask downshifting. Här har mamman så höga krav och ambitioner på sin livstil, hemmapyssel, renovering av hemmet, utlandsemestrar ibland, bil och sommarhus att det knappast handlar om downshifting för ett enklare liv.
Boken citerar både Katarina Bjärvalls Vill ha mer och Jörgen Larssons forskning och pekar på vår ökande konsumtion till en av bovarna i dramat. Vi byter inredning oftare, shoppar mer, reser ber, bor bättre - vi har helt enkelt skaffat oss en livsstil som kräver betydligt mer pengar.

Deltid är kasst
Många kvinnor väljer att jobba deltid för att hinna med alla måsten. En av bokens absoluta huvudteser är att deltidsjobbandet är ett urkasst alternativ för kvinnor. Det ger mer arbete, mer stress och sämre ekonomi.
Att starta eget har ju länge varit ett alternativ för kvinnor som vill ha mer kontroll över sin arbetssituation. Det intressanta är att för kvinnor så är konsultande en chans att vara föräldralediga länge eller bara att få mer tid för barn. Däremot är "han har ju eget företag" ofta argumentet till varför en man inte kan vara föräldraledig, arbeta deltid eller vabba. Varför är det så?

Hemmafrudrömmar
I boken skriver de om "den onda Martha Stewart", varför har vi denna drift och längtan efter husmorsidealet? Det är ju ett ideal som egentligen aldrig riktigt funnits historiskt? Linda Skugge nämns i boken som ett exempel som gått från ung arg feminist till "konservativ städälskande bullbakande hemmamamma".

Walk the talk
Boken avslutas med kapitlet "Så hur gör man" som innehåller 25 tips som man kan tänka på själv och ett antal politiska önskemål. Det är allt ifrån "konsumera mindre" till att "dela på vabben" och "bjud hem folk när ni inte har städat".

Jag kan verkligen rekomendera den här boken. Det finns mycket att fundera på. Det enda som drar ner betyget något lite är det ständiga förhärligandet av den hetrosexuella kärnfamiljen men det är ju också själva utgångspunkten för boken.

Läs mer!
Det finns även en blogg till boken
Författarna har även intervjuats i Aftonbladet om det hemmafruideal som de anser är på väg tillbaka.

6 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant bok men jag vill lägga till en vinkling på det här med downshifting. Min yngsta son fyller 8 år i augusti och det innebär att jag inte har laglig rätt till att jobba deltid längre. Jag vill fortsätta med det både för min egen, barnens och familjens skull. Jag behöver inte mer pengar utan väljer i stället fritiden.
    MEN, det får jag inte för arbetsgivaren. Jag har en heltidstjänst och nu är jag tvungn att börja jobba heltid. Jag får inte heller skriva om min heltidstjänst till deltid. Alltså har jag inte ett fritt val att själv kunna styra hur jag vill ha mitt liv. Jag kan naturligtvis byta jobb, men det är inte helt lätt och det är heller inte lätt att få ett IT-jobb under förutsättning att jag vill jobba deltid.
    Jag vill bara sprida denna sidan av myntet, för just nu är jag ganska frustrerad över detta.

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också att den var jättebra och intressant - en väckarklocka!

    SvaraRadera
  3. Camilla, väldigt intressant det du lyfter fram. Jag har redan börjat fundera på hur jag skall lösa det dilemmat (har också en heltidstjänst) om drygt 3 år när dottern blir 8. Skall man behöva byta jobb bara för att man vill gå ner i arbetstid? Definitivt ett framtida blogginläggsämne

    SvaraRadera
  4. Det låter väldigt intressant! Jag håller fullkomligt med dig om det absurda i hur kvinnor använder företagsamhet för att få mer tid till familjen medan män gör tvärtom. Själv har jag gått ner till deltid för att jag både vill äta kakan och ha den kvar - jag vill göra flera olika saker och inte bara en, eftersom mina olika jobb kompletterar varandra. För mig var det omöjligt att få vara tjänstledig på 50% och behålla rätten att gå upp i tid längre fram. Min tjänst gjordes om från heltid till deltid. Och så gör jag ju förstås lika mycket på jobbet nu som när jag jobbade 75%. Bra för arbetsgivaren, som dessutom kan använda deltiden emot mig i löneförhandlingar...

    SvaraRadera
  5. Det låter som en väldigt intressant bok. Jag måste kolla om de har den på mitt bibliotek. Eller om de kan skaffa hem den till mig. Just nu har jag "fördelen" att vara arbetslös så jag kommer med största sannolikhet inte att söka ett heltidsjobb. Men hur det blir med den saken sen är en annan fråga. Just nu får jag bara ta vad jag får och se glad ut.

    SvaraRadera
  6. När barnen var riktigt små, jobbade jag natt. Sedan vägrade jag ta deltidsjobb, fast det blev ju tufft..

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin