onsdag 17 juni 2009

Bokonsdag: Konsumtionsliv


”Den konsumistiska ekonomin lever på omsättningen av varor och betraktas som blomstrande när pengar byter ägare; och så snart pengar byter ägare åker några konsumtionsprodukter på soptippen. I konsumtionssamhället förskjuts följaktligen sökandet efter lyckan – det mål som oftast åberopas och används som bete i marknadsföringskampanjer som syftar till att stimulera konsumenternas vilja att dela med sig av sina pengar – från skapandet av ting eller anskaffandet av dem till bortskaffandet av dem – just vad som krävs för att bruttonationalprodukten skall växa.”
Konsumister är vi allihopa eller? Vad är skillnaden mellan att vara konsumist och konsument? Enligt Bauman är skillnaden den att en konsument köper det han behöver och en konsumist det han kan. Konsumism är själva begäret efter njutning och produkter.

Den polsk-brittiske sociologen Zygmunt Bauman (född 1925) är en mycket produktiv man som skrivit fler än 80 böcker. De senaste åren har han skrivit flera böcker om vårt moderna "flytande" samhälle som exemplevis Flytande rädsla (på engelska finns böckerna Liquid Life, Liquid Love och Liquid Fear). I sin senast översatta bok, Konsumtionsliv, som kom ut på svenska förra året, genomlyser Bauman konsumtionssamhället. Han beskriver hur det fungerar och hur vi konsumerar både varor, tjänster och människor.

"Konsumtion är skenbart en banal, ja trivial sak. Vi gör det alla dagligen, ibland på ett festligt sätt när vi ställer till med ett party, firar en viktig händelse eller belönar oss själva för en särskilt prestation - men för det mesta nyktert utan särskilt mycket planering eller eftertanke."
Konsumtionssamhället lever på vårt missnöje och exploaterar våra rädslor - stämningar som samhället i sig har gett upphov till. Vi socialiseras in i konsumtionssamhället vid tidig ålder. Redan som barn är vi butiksberoende och här görs det intressant nog ingen skillnad mellan könen.
Som medlemmar i konsumtionssamhället utgör vi själva också konsumtionsvaror. Vi är säljbara varor och vi konsumerar redskap varor och tjänster för att förbli marknadsmässiga och attraktiva.

Sammanfattning
Det är ingen lätt läsning även om boken inte är speciellt tjock, man får lägga ifrån sig boken med jämna mellanrum för att fundera igenom det man har läst (och för att orka läsa vidare) Men boken är verkligen värd denna ansträngning. Den spänner över så mycket, allt från hur vi konsumerar kärleksrelationer genom nätdejting till hur unga kvinnor klär sig sexuellt utamanande för att de inte ser några andra alternativ till vi ser på underklassen och konsumtionssamhällets "collateral damage".
Även om boken är högst läsvärd så erbjuder den ingen enkel väg ut och egentligen inga enkla sanningar. Konsumtion är verkligen inte lösningen men hur gör man motstånd mot något som genomsyrar hela samhället, hela vårt liv? Är köpstopp ett sätt att skapa sig ett andningshål - tid för reflektion över hur man kan gå vidare?

Gör lite motstånd mot konsumismen! Läs boken på engelska på Google Books eller låna den på biblioteket!

1 kommentar:

  1. Jag håller på med den här boken sen ett bra tag tillbaks. Just nu vilar den. Det är precis som du skriver, det är ingen lätt läsning och det blir "to much" emellanåt.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin