torsdag 11 juni 2009

Frågan om fickpengar

filthy lucre

Bild: monkeyc.net

Mina barn är fortfarande så pass små att de inte har full koll på det där med pengar men det har börjat komma önskemål om veckopeng från 5-åringen. Det är svårt att förklara pengars värde. Vi har försökt förklara att t. ex ett hus kostar många nya cyklar - just för att de skall kunna visualisera det. Jag tycker att det är väldigt viktigt att lära barn handskas med pengar tidigt. Särskilt vill jag inpränta vikten av att spara innan man köper för att undvika att de t. ex hamnar i någon SMS-lånefälla när de blir större. När jag gick i lågstadiet fick vi Lyckoslanten i skolan och den finns fortfarande kvar men hur pratar man bäst med barn om pengar och när skall de börja få veckopeng?


9 kommentarer:

  1. Svårt... bankerna har förslag på sina sidor. Egna pengar är kul att ha och betala med. Men att ha en pytteliten veckopeng och spara evigheter, nej, det tror jag inte längre på. Sparbössor är ju värdelösa, för tömning kostar ju mer än innehållet..

    Betala för att städa sitt eget rum, nej, det gjorde vi inte.

    Jag är ingen principfast person, barnen fick extra, när de behövde något speciellt. Men vi pratade, lagade trasiga saker, köpte begagnat ibland, bytte.
    På något sätt blev barnen väldigt ekonomiska, nu när de får sköta allt själva i eget hushåll.

    SvaraRadera
  2. I kassakön ser man ibland föräldrar som har kundkorgen full av öl, veckotidningar, delikatesser, cikaretter, men om barnet önskar nåt litet, säger föräldern "nej!" Utan minsta förklaring.

    Min ensamstående väninna gjorde tvärtom. Om hon köpte något till sej själv, fick barnet något också för samma värde.

    Mi

    SvaraRadera
  3. Min väninna gav barnen veckopeng efter städning av sina rum och det fungerade bra. Vid ett tillfälle ville mellantjejen absolut ha en docka i affären och det blev lite tandagnisslan. Jag minns inte hur stor hon var men hon hade i alla fall koll på veckor och tid för väninnan förklarade för H att dockan kostade lika mycket som 12 veckostädningar. H grunnade en stund på hur mycket det var och sa sedan "du mamma, vi skiter i dockan". Så många städningar var inte dockan värd enligt henne. Efter det var det inget mer "tjat" om den dockan. En liten söt historia.

    Det har f.ö gått utmärkt för alla barnen och det tror jag beror på att de alltid pratat öppet om ekonomi och förklarat varför man har köpt vissa saker och avstått andra. Barnen har fått det de behövt och har haft en liten egen slant att förfoga över.

    SvaraRadera
  4. Har lovat dottern veckopeng när hon börjar skolan nu i höst. Hon är ju bara sex (snart) men väldigt ekonomisk och har i flera år fått extrapengar för att göra småsysslor som inte egentligen är hennes ansvar. Pengarna har hon sparat till saker hon velat ha, serietidningar och liknande och hon har betalat dem själv i affären.

    Sonen, fyra år, visar inget intresse alls för pengar, men tjatar heller aldrig om att få saker i affären, så för honom kommer det kanske lite senare...

    Veckostädning får de inte betalt för. Ingen betalar mig för att plocka undan efter mig, så varför skulle jag betala dem?

    SvaraRadera
  5. Hejsan! Jag har aldrig varit här förut, men kom hit av en slump via Hanneles blogg.

    Jag är inte bara en mor utan också mormor;))!

    Din fråga om "Hur pratar man om pengar med barnen" är för mig alldeles främmande. Man "pratar" inte om livsviktiga saker med barn någon enstaka gång utan det är en process där barnen lär sig av föräldrarnas sätt att hantera de viktiga situationerna.

    Prata högt varje gång ditt/dina barn är med när du handlar. Reflektera högt varför du avstår från något och varför du "unnar" dig något annat vid ett annat tillfälle. Resonera högt om kilopris, jämför olika förpackningar - liten kontra stor -och prisskillnaden per kilo/liter/styck.
    Låt dina barn vara med och påverka sin vecko-eller månadspeng. Låt dem berätta vilka behov de har som pengarna skall räcka till och lär dem prioriteringstänk.
    Man kan inte få allt man önskar sig men något måste man få ibland.
    Hoppas att jag inte låter "mästrande" för det vill jag verkligen inte, men utrymmet för en kommentar är rätt liten så att det låter kärvare än vad jag menar. Hoppas att du förstår andemeningen i mitt resonemang och du kan ju alltid strunta i att en främmande människa kommenterar!
    Roligt med engagerade föräldrar! /Anja

    SvaraRadera
  6. jag förstår vad Anja menar.

    Min dotter pratar redan med sin 6 månaders barn om alla möjliga ting, förklarar och berättar. Den lilla flickan sitter ibland på rygg, när hon lagar mat och får förklaringar, varför de väljer den och den maten..

    SvaraRadera
  7. Min 6-åring får 10 kr i veckorpeng och börja förstå det där med att spara till saker. Vi började med att panta burkar och at han fick pantpengarna. Först våra egna, men ganska snart villa han ge sig ut och leta burkar. Sedan fick han köpa någonting för pengarna. Bra utgångspunkt för att prata om både miljö, återvinning och pengar.

    SvaraRadera
  8. Många kloka synpunkter! Jag gillade det där med att lära barnen att panta burkar för att få en naturlig koppling mellan ekonomi och miljöresurser.

    SvaraRadera
  9. (när vår då 12-åriga dotter pantade flaskor för att spontant skaffa glasspengar, sa min chef nedlåtande: "Mina barn ska få tillräckligt med pengar!"

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin