lördag 27 juni 2009

Semester: Sveriges vackraste park

Bild: Gunnebo Slott och Trädgårdar via Newsdesk

Varför inte besöka ev Sveriges tio vackraste parker under semester?. ”Sveriges vackraste park” är en årlig tävling som ska väcka intresse kring landets offentliga parker och trädgårdar. Tävlingen, som genomförs på initiativ och med stöd av motortillverkaren Briggs & Stratton, arrangerades för första gången i Sverige år 2003. Vinnarna hittills är Göteborgs Botaniska Trädgård (2003), Örebro Stadspark (2004), Ronneby Brunnspark (2005), Norrvikens Trädgårdar i Båstad (2006), Wij Trädgårdar i Ockelbo (2007) och Marabouparken i Sundbyberg (2008).

Kriterier som tillgänglighet, arkitektur, skötsel och engagemang fanns med när juryn röstade fram årets tio parker. Dessa, från norr till söder, är:


  1. Munthes Hildasholm, Leksand

  2. Engelska Parken, Forsmarks Bruk

  3. Rottneros Park, Sunne

  4. Drömparken, Enköping

  5. Grönsöö Slottspark, Enköping

  6. Skansen, Stockholm

  7. Trädgårdsföreningen, Göteborg

  8. Gunnebo Slott och Trädgårdar, Mölndal

  9. Sollidens Slottspark, Borgholm

  10. Sofiero slottsträdgårdar, Helsingborg

Själv har jag besökt nr 6,7,8 och 9 även om det var bra många år sedan jag var på Öland. Jag har dock svårt för att välja en favorit, jag gillar både Trädgårdsföreningen och Gunnebo. Vill du vara med och rösta fram sin favoritpark kan du göra det här fram till mitten av augusti.

2 kommentarer:

  1. Vad kul! Jag har besökt 6 av parkerna, även om det var längesen med vissa. Och nu har jag röstat också. Parker är väldigt inspirationsgivande, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. 1 står på min drömlista
    2, 3, 4, 5 och 9 har jag också kvar att besöka.

    SvaraRadera

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin